De Skoda Rapid Spaceback lijkt een kruising tussen een stationwagon en een hatchback. Het ontwerp lijkt nog het meest op een sedan en is volgens sommigen goed geslaagd, terwijl anderen het design verfoeien. Feit blijft dat wij ‘m mooier vinden dan de hatchback. Wat vooral belangrijk is bij een auto in dit segment is het praktische nut. En wat dat betreft is er goed nieuws en slecht nieuws: de bagageruimte meet een riante 415 liter, meer dan veel concurrenten. Deze is echter wel wat geslonken ten opzichte van de conventionele Skoda Rapid. De beenruimte is echter toegenomen. Het interieur valt daarentegen wel een beetje tegen. Deze is de karakteriseren als sober, zakelijk en saai. Het dashboard is overzichtelijk en steekt ergonomisch goed in elkaar. Het bekende navigatiesysteem dat we in veel meer (voormalige) VAG-producten zijn tegengekomen, siert ook de Rapid. Helaas is dit systeem nog steeds erg geliefd bij het dievengilde.

Er is maar weinig aan te merken op de stoelen van de Rapid Spaceback. Ze zitten goed en zijn handmatig in lengte als in hoogte te verstellen. Qua luxe is deze Rapid behoorlijk bescheiden uitgevoerd. Automatische airco is aanwezig, maar vergeet de functie van twee gescheiden luchtregelingen, de zogenaamde dual-zone airco. Ook andere –overbodige – luxe zaken zoals stoelverwarming of een automatische achterklep zal je ook niet tegenkomen in deze Skoda. Wel zijn er onder andere parkeersensoren achter en een panoramisch glazen dak. Dat laatste is een ideale optie bij weinig zonlicht, zo valt er toch nog wat licht in het interieur. Ook is het ideaal voor een gezin die een lange trip door de bergen heeft te maken, het uitzicht op het omliggende reliëf is op deze manier fascinerend.

Het gewicht is erg beperkt gebleven. De auto weegt 1050 kilo en daardoor is een sterke motor niet perse nodig. Aan boord van deze Rapid Spaceback vinden we dan ook een bescheiden 1.2’tje. Deze TSI-motor levert 86pk. Op papier lijkt dat ontzettend bescheiden, maar in praktijk kom je echt niets aan kracht tekort. De sprint van nul tot honderd in 11,7 seconden lijkt vooral alleen in de brochure laag. Ga je een keer onze oosterburen opzoeken, dan komt er maximaal 180 kilometer per uur op de klokken te staan. Je zou verwachten dat de motor op hogere snelheden hard moet werken en daardoor hinderlijk hoorbaar is, maar niets van dat is het geval. Ook bij snelwegsnelheden blijft de motor op de achtergrond en heerst er binnen een aangename stilte, zeker voor dit segment.

Opvallend is dat het stuurgedrag nog best scherp is. Een keer sportief de bocht om is geen probleem voor deze Tsjech, het onderstel is weliswaar hard, maar daardoor niet oncomfortabel. Helaas beschik je over maar vijf versnellingen, vooral op de snelweg zou een zesde verzet het verbruik kunnen drukken. Gemiddeld zou de Skoda Rapid Spaceback volgens de fabriek een verbruik van om en nabij de 5 liter op honderd kilometer moeten halen, maar die score is veel te optimistisch. Ga bij een gemiddelde rijstijl uit van twee liter benzine meer over dezelfde afstand. Daarmee hebben we ook gelijk het tweede belangrijke minpunt van deze auto te pakken, want ondanks het volwassen karakter van de 1.2 TSI is deze nog behoorlijk dorstig. In hogere segmenten in dit minder belangrijk, maar zeker in het segment waarin de Skoda Rapid Spaceback opereert, kan een hoog verbruik voor hoofdpijn zorgen. Toch heeft de Tsjech zoveel andere kwaliteiten aan boord, dat ‘ie niet alleen om z’n verbruik zal worden afgeschreven. We noemen het nog even: de riante kofferbak en achterbank, het sportieve karakter van stuur en onderstel en – niet te vergeten – de lage basisprijs. Want voor 16 mille heb je er al één op de oprit staan. De versie waar wij in reden, uitgerust met de nodige luxe, kost uiteindelijk zo’n eenentwintigduizend euro. En daarmee zit je toch een stuk onder de prijs van veel concurrenten.