Ondanks de aanscherping van de CO2-normen voor wat betreft de fiscale voordelen valt de Superb Combi 1.6 TDI in 2014 nog steeds in de categorie van twintig procent bijtelling. Ondanks het feit dat zijn broertje, de Skoda Octavia Combi 1.6 TDI volgend jaar als een van de weinigen voor veertien procent bijtelling in aanmerking komt, zit het verschil tussen de broers ‘m vooral in de ruimte op de achterbank. Want in de Superb Combi is deze ruimte werkelijk onovertroffen. Wanneer de voorstoelen op normale stand staan is er een zeer grote beenruimte beschikbaar, vergelijkbaar met de Audi A8L, BMW 7-serie verlengd en Lexus LS in verlengde uitvoering.

De designers zijn met de facelift subtiel te werk gegaan. Dat geldt vooral voor de achterpartij, waarbij de achterlichtunits anders getekend zijn. Vooraan is er meer veranderd, de grille oogt wat agressiever en het geheel komt wat minder anoniem dan bij de vorige generatie over. Bovendien zijn de koplampen weer in lijn met de Octavia. Binnenin is er minder gewijzigd. Het dashboard was al behoorlijk actueel waardoor een wijziging ook niet echt nodig was. Het navigatiesysteem is wat klein en een beetje verouderd. De functionaliteit is opzich prima, maar tegenwoordig is het gebruikelijk dat middenklassers een groter scherm hebben. De ergonomie is dik voor elkaar en de afwerking staat op een hoog niveau. Duidelijk merkbaar is dat niet met de goedkoopste materialen is gewerkt in de nieuwe Superb.

Het bijzondere van de Superb (Combi) is de ruimte op de achterbank. We hebben het al even genoemd, deze is fenomenaal. Dankzij verschillende opties is de Tsjech bovendien aantrekkelijk voor directievervoer. Zo zijn er zonneschermen voor de achterramen te verkrijgen, kan de voorstoel vanaf de achterbank naar voren worden gezet en dat is in combinatie met een overvloed aan been- en hoofdruimte maakt de auto interessant voor het vervoer van hoogwaardigheidsbekleders. Die zullen echter wel moeten willen rijden in het merk uit een voormalig oostblokland. De achterbak kan 633 liter bagage opslokken, en bij een neergeklapte achterbank zelfs 1865 liter. Hoewel de nieuwe Skoda Octavia ook redelijk in de buurt komt van die cijfers, overbluft de Superb qua afmetingen zijn concurrenten.

Zuinig rijden is goed mogelijk in deze 1.6 TDI. Vanaf 1.500 toeren komt de motor er goed in, daaronder hoor je een onaangenaam laag en donker geluid in het cockpit, een teken dat je te laag in de toeren rijdt. De schakelindicator zet je wat dat betreft op het verkeerde been, wanneer deze adviezen worden opgevolgd, zit je vrijwel altijd te laag in de toeren. Eenmaal op toeren blaast de 1.6 TDI goed mee, de 105pk sterke motor levert 250 Nm koppel. In 12,3 seconden zit je op honderd en de top is 195 kilometer per uur. Dat zijn cijfers die maar net volstaan voor een middenklasser. Het gewicht van bijna 1500 kilo is hier debet aan. Het verbruik kwam tijdens een poging om zo zuinig mogelijk te rijden over een afstand van 71 kilometer over voornamelijk snelwegen en N-wegen uit op 1 liter per 29 kilometer. Dat zijn absoluut zeer fraaie waarden voor een auto van dit formaat.

Voor de Skoda Superb is het jammer dat de Octavia volgend jaar in de 14 procent bijtellingscategorie valt. Als een van de weinigen, want samen met de nieuwe Seat Leon ST zijn het tot op heden de enige compacte middenklassers waar zo weinig voor hoeft te worden bijgeteld. De Superb Combi komt echter even zo goed nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling, waardoor dit ruimtewonder een interessante optie blijft. Voor liefhebbers van veel ruimte en een fraai design is de keuze snel gemaakt, de enorme ruimte op de achterbank kan hier nog het extra zetje geven. Hoewel de Superb het komende jaar dus in de schaduw van zijn broertje zal blijven staan, is het concept ronduit aantrekkelijk en zal dit zeker (terecht) consumenten trekken.