De nieuwe Suzuki SX4 krijgt een toevoeging achter z’n naam: S-cross. Dit om het verschil met zijn voorganger te accentueren. De vorige Suzuki SX4 is een stuk minder ruim bemeten en was gebaseerd op een B-segmenter, terwijl dit nieuwe model een segment hoger mikt.

Hoewel het compleet nieuwe model niet heel erg spannend oogt, verdient het design niet het predikaat ‘saai’. De auto is wel gelijk herkenbaar als zijnde een Suzuki. Volgens het merk vertegenwoordigd het model twee werelden. Hij is stijlvol en representatief, maar tegelijkertijd stoer en krachtig, stelt het Japanse merk. Het stoere zit ‘m vooral in het ietwat ruige design en de vierwielaandrijving, die zorgt voor grip onder alle omstandigheden. Het paradoxale hiervan is echter dat de SX4 S-cross in Nederland vooral op de gebaande paden met het gezin zal worden gebruikt. Toch kan ‘ie gerust mee op een wintersportvakantie, ook als er een halve meter sneeuw ligt. Met het doorontwikkelde 4-Mode AllGrip 4WD-systeem moet er heel wat gebeuren voordat de Japanner het echt moeilijk krijgt.

Binnenin is het ten opzichte van zijn voorganger een stuk ruimer geworden. We noemden het al, de SX4 is een segment hoger komen te staan. Dankzij het ruime interieur en de riante bagageruimte kan er heel wat mee en is de SX4 een ideale gezinsauto. De gebruikte materialen zijn een verademing ten opzichte van de voorganger, daar was het vooral nog hard plastic wat de klok sloeg, maar in dit model heb je weinig te klagen. Alles zit goed op z’n plek en het is nooit lang zoeken naar de juiste functie. Het stuur ligt goed in de hand en het sturen gaat lekker licht. Tegelijkertijd wordt het stuurgedrag niet ongevoelig, zeker niet op de wat hogere snelheden. In zo’n situatie blijft de Japanner overigens goed op koers.

Twee motoren maken de dienst uit in de SX4 S-cross, een diesel en een benzine. Allebei zijn ze 1600cc groot en leveren ze 120pk. De diesel heeft maar liefst 320Nm koppel tot zijn beschikking, terwijl de benzine het met 156Nm moet stellen. Voor spectaculaire sprintcijfers moet je niet bij deze auto zijn, maar met respectievelijk 11 en 12 seconden voor een sprint naar 100 is er weinig reden tot klagen. De topsnelheid ligt in beide gevallen op 180 kilometer per uur, als de benzinevariant een automaat heeft, komt de teller niet verder dan 170 kilometer per uur. De benzinemotor heeft een vijfbak, en dat is toch wel ietwat achterhaald. De diesel doet het wel met een zesbak. Beide schakelen overigens voortreffelijk en blinken uit in souplesse en trefzekerheid. Aanhangers tot 1200 kilo mogen met de benzine mee en de diesel mag zelfs tot 1500 kilo trekken.

Een Suzuki SX4 S-cross koop je niet gelijk wanneer je een erg spannende auto wilt hebben. Praktisch en degelijk is hij des te meer, bovendien profiteer je van de vierwielaandrijving, hetgeen de veiligheid vergroot. Bij andere merken is deze voorziening slechts zelden aanwezig. Bovendien is het interieur de ruimste in zijn klasse en zijn er allerlei handige opbergmogelijkheden. De bagageruimte is groot, en dat zorgt ervoor dat vrijwel alle ingredienten aanwezig zijn voor een succesvolle gezinsauto. Want deze voordelen zullen ongetwijfeld kopers over de streep trekken. De nieuwe Suzuki SX4 S-cross is er vanaf 18.000 euro.