In een reeks met nieuwe modellen worden steeds meer varianten of variaties op een bepaalde type carrosserie gelanceerd. In dat kader koos BMW ervoor om de 220d Gran Coupe te ontwikkelen. Een elegant gelijnde Gran Coupe, dus met vier deuren in plaats van twee. Een stuk praktischer dus, en met een bagageruimte van 430 liter kom je weinig tekort. De neus herkennen we duidelijk van de nieuwe 1-serie en is een kwestie van smaak. Herkenbaar is het in elk geval wel. De velgen op dit testexemplaar blinken mooi uit, en geven het nodige cachet. Om het sportieve gevoel te benadrukken vinden we aan de achterzijde twee chromen uitlaatpijpen. De velgmaat is overigens wat ons betreft wel een maatje te groot, waardoor het comfort waarschijnlijk net wat minder zal zijn, dan wanneer je kiest voor een kleinere velgmaat.

Voorwielaandrijving
Het is al veel besproken, maar voortaan hebben de 1- en 2-serie geen achterwielaandrijving meer, maar voorwielaandrijving. Dat is trouwens niet de enige verandering, want ook binnenin is het nodige aangepast. Natuurlijk kennen we de 2-serie Gran Coupe niet van een eerdere generatie, maar de 1-serie wel. Het dashboard is onder handen genomen en gemoderniseerd. Wel zijn de gebruikte materialen op de plaatsen waar je ze nauwelijks ziet vervangen door wat goedkopere onderdelen. Dat is jammer, want BMW staat bekend om de fantastische afwerking. Niet dat het hier slecht is, maar toch. De stoelen zitten voortreffelijk en zijn geheel naar smaak in te stellen. De zitpositie achter het stuur is goed, je zit lekker laag. Dat geeft een sportief gevoel. Achterin zit je als volwassene van een wat kleiner formaat naar behoren, echter wanneer je wat langer bent, ontbreekt het een beetje aan voldoende hoofd- en beenruimte.

Heerlijk dieselen
Bijzonder genoeg vinden we onder de motorkap een tweeliter dieselmotor, dat zie je niet veel meer. De motor verdient enkel lof. Het vermogen bedraagt 190pk en je hebt altijd het gevoel over voldoende kracht te beschikken. Bovendien is het geen grote drinker. Met 1 op 17 in de praktijk kom je een heel eind. Jammer genoeg vinden we niet de achttrapsautomaat van ZF in de 220d Gran Coupe. Er is gekozen voor de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Die heeft soms wat moeite met de gasrespons en treuzelt af en toe welke versnelling het moet kiezen. Ook voelen we een lichte trilling door het interieur gaan, wanneer de startmotor bij een stoplicht weer aanspringt. Dat is vooral spijtig vanwege het feit dat BMW de achttrapsautomaat van ZF gewoon tot z’n beschikking heeft. Het zou de 2-serie Gran Coupe net dat extra beetje finesse geven.

Conclusie
Het onderstel is een compromis tussen sportiviteit en comfort. In strakke bochten voel je je in balans en geeft het onderstel veel vertrouwen. Dat geldt ook voor het stuurgedrag. Een lange rit is elke keer een feest. De test-BMW heeft adaptieve cruise control met lane keep assist aan boord, maar dat systeem is niet zo accuraat als bij grotere broers. Verwacht geen volledige file-assistent, zoals de BMW 3-serie dat bijvoorbeeld wel kent. De motor is erg verfijnd en bovendien bijzonder zuinig. Qua bedieningsgemak torent de BMW overal bovenuit. Het infotainment systeem met Android Auto en Apple Car Play laat zich op de tast bedienen. Knijp je een oogje dicht, dan is de BMW 220d Gran Coupe gewoon een erg fijne reisgenoot.