Een sportief rijgedrag in een goedgelijnde coupé is de droom van vrijwel elke autoliefhebber. BMW staat al sinds jaar en dag garant voor deze beproefde concepten. Behalve de 1- en 2-series dan natuurlijk, want die zijn afgestapt van het concept achterwielaandrijving. Voortaan zijn deze modellen voorwiel aangedreven, net als de 220d Gran Coupé die we onlangs hebben getest. Wie echter houdt van het traditionele sportieve concept, kan beter opteren voor één van de vele achterwiel aandrijvers die er nog leverbaar zijn bij BMW. Voorbeeld daarvan is de 4-serie Gran Coupé. Opmerkelijk genoeg is onlangs de 4-serie Coupé vernieuwd, maar de Gran Coupé is in het vernieuwde jasje nog niet leverbaar op moment van schrijven (Februari 2021). Daarom ben je aangewezen op het ‘oude’ model. Is dat een straf? Wij zoeken het uit.

Fraai gelijnd
Wanneer je de BMW goed bekijkt, valt op hoe sportief de lijnen zijn getekend. Dankzij de specifieke kleurstelling oogt de Bimmer bovendien erg stoer, met de zwarte velgen zelfs een tikkeltje fout. Toch is dit de droom van veel autoliefhebbers. Wat dat betreft is het design een schot in de roos. Binnenin vinden we mooie materialen en een dito afwerking. Toch is het innerlijk al wel wat gedateerd, zeker wanneer je dit afzet tegen de huidige stroom aan modellen die het merk levert. Zo heeft het instrumentarium nog de traditionele klokken waarbij de snelheid met een wijzer wordt aangegeven. Helemaal niet slecht, maar voor de kniesoor wellicht wat verouderd. Verder is de ergonomie gewoon dik in orde en profiteer je van alle luxe opties die je op een sportwagen zou verwachten. Stoelverwarming, stuurwielverwarming, Apple Car Play: het zit er allemaal op. Dankzij het befaamde iDrive systeem zit je in een handomdraai in het gewenste menu.

Krachtig
De motor van de BMW is een 3 liter benzinevariant met 326pk. Daarmee weet het geheel in 5,0 seconden de honderd te bereiken. Topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur, alhoewel je dat binnen de Nederlandse landsgrenzen niet legaal zult kunnen rijden. Het stuurgedrag is vlijmscherp, je voelt perfect aan welke richting de koets gaat in een scherp genomen bocht. Daardoor corrigeer je een eventuele uitbraak tijdig. Het onderstel is hard en sportief, maar niet oncomfortabel. Behoudens instabiele landwegen is het comfort zelfs gewoon redelijk te noemen. Het verbruik blijft een beetje binnen de perken met 1 op 13, maar als je wat sportiever gaat rijden dan is 1 op 10 een realistische score.

Conclusie
Voor een ieder die houdt van een sportief rijgedrag en een praktische auto, is de BMW 440i Gran Coupé een interessante optie. Dankzij de vijf deuren stap je ook achterin gemakkelijk in en is de hoofdruimte tot een lengte van zo’n 1 meter 85 te doen. De beenruimte is ook prima, tenzij je dus iets langer dan gemiddeld bent. Dan gaan de compacte binnenmaten een rol spelen. Het bagageruim is voldoende voor een weekendje met z’n vieren plus bagage. De hamvraag is nu: volstaat deze BMW 440i Gran Coupé, of kan je beter wachten op het nieuwe model? Wij vinden het rijplezier in dit model zo groot, dat we niet zouden inzien waarom je zou wachten tot het nieuwe model. Op enkele details na is dit gewoon een erg bijdetijds model. Bovendien krijgt de nieuwe een bijzondere neus. En daar moet je maar net van houden.