Diesels worden steeds zeldzamer, maar ook unieker. Wij reden de BMW 520d Touring naar het zuiden, en ervoeren een aangename reisgenoot. Deze motor heeft bewezen dat het niet altijd een zescilinder hoeft te zijn om volop rijplezier te beleven, maar dat dat ook prima kan met een viercilinder diesel. Bovendien: de praktische, comfortabele stationwagen is zeer zuinig en bovendien vlot. Jammer genoeg is de restwaarde een punt van zorg, net als de provinciale opcenten die elk kwartaal dient te worden betaald. Met 1755 kilo is dit namelijk geen lichtgewicht, en valt hij net in een hogere gewichtscategorie. Maar dat mag de pret niet bederven, zo vonden we uit tijdens een trip naar het zuiden.

Duitse ‘punktlichkeit’
Bij vertrek wijst de thermometer 28 graden aan, het is één van de zeldzame warmere dagen die de zomer van 2021 heeft gekend. Automatische airco in drie zones veraangenaamt het interieur en is qua temperatuur en ventilatiekracht per reiziger individueel in te stellen. De reis vervolgt zich al snel op de Duitse A3, waar we enorm veel baustelles tegenkomen. Opvallend is dat het omgevingsgeluid bij 70 kilometer per uur of bij de rechtere stukken waar we 150 kilometer per uur aanhouden, nauwelijks toeneemt. De motor doet z’n werk in alle stilte. Het gaat hier om een tweeliter viercilinder met 190pk. Genoeg voor een sprintje naar honderd in 7,6 seconden en een top van 225 kilometer per uur. Na Frankfurt neemt de verkeersdrukte af en op een vrijwel lege vijfbaansnelweg klokken we even driedubbele cijfers beginnende met een 2. Het gaat enorm eenvoudig, de ZF transmissie schakelt geruisloos en onopvallend door de versnellingen. Precies wanneer je dat verwacht, punktlich.

Op 1 tank naar Zuid-Tirol
Dat je niet perse onderweg hoeft te stoppen vanwege een lege tank, is een opsteker in een week waarin we vooral elektrische modellen hebben gereden. De actieradius van de 66 liter grote brandstoftank bedraagt namelijk meer dan 1000 kilometer. Dat praktische gebruikersgemak uit zich ook in de ruimte, want zowel voor- als achterin zit je heerlijk. Het zitvlak van de voorstoelen is optioneel te verlengen waardoor ook de onderbenen voldoende steun genieten. Beide stoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, BMW heeft ook de optie stuurwielverwarming aangevinkt. Achterin zit je ook prima, maar niet zo riant als voorin. Bij een lengte van meer dan 1 meter 85 begint de hoofdruimte wat te wringen, vooral bij een versie met panoramadak. Ook de beenruimte is niet overdreven. Achterin profiteer je dan wel weer van 560 liter bagageruimte, prima modaal in deze klasse.

Conclusie
Onderweg valt ook op hoe comfortabel de BMW is. Daarbij is duidelijk een verschil te merken met eerdere voorgangers: de Beiers zijn duidelijk zich meer op comfort gaan richten, zonder daarbij trouwens het sportieve karakter verloren te laten gaan. Het is jammer dat een diesel en een lage zit niet meer zo populair zijn, want de 520d bewijst zich als een echte kilometervreter. Het verbruik is ook op een stevig doorgereden traject met 1 op 17 heel behoorlijk te noemen. Hoewel de prijs van 78 mille en een beetje niet zo concurrerend is, komt dit vooral vanwege de CO2 taks die dit soort auto’s als traktatie van de overheid krijgen. Die bedraagt namelijk bijna tienduizend euro. Laat je daardoor echter niet afschrikken: met deze 520d Touring heb je een auto die niet alleen praktisch is en fijn rijdt en stuurt, maar ook nog eens meer dan voldoende potent is om stevig door te rijden. Wat ons betreft een ultieme allrounder die de goede verkoopcijfers zeker is gegund.