BMW slaagt er al decennialang in om het zakelijke segment te voorzien van zeer representatieve modellen. Daar waar de 3-serie vooral voor de hogere consultants en de managers bedoeld is, hebben ze de 7-serie voor de top van de directie en hoogwaardigheidsbekleders zoals ministers en staatssecretarissen. Hugo de Jonge, de beoogd lijsttrekker van het CDA, laat zich rijden in een BMW 7-serie. Dat heeft de Jonge (CDA) echter voor elkaar gekregen dankzij een doktersverklaring, want de regeling is dat ministers zich normaliter mogen laten vervoeren in het E-segment. Dus dan gaat het om de klasse waarin de Audi A6, Mercedes E-klasse en dus ook de BMW 5-serie geplaatst kunnen worden.

Deels elektrisch rijden
De BMW 530e is voor de directeur die in een fijne auto wil rijden, met voldoende vermogen en rijplezier. En omdat hij of zij een groen hart hebt, kan diegene het niet meer maken om in een M5 aan te komen. “De representatie naar de rest van het bedrijf is van belang, we willen in de praktijk brengen dat we ook belang hechten aan duurzaamheid.” In dat geval kan de 530e een erg interessant voorstel zijn. Op een volle accu elektriciteit kom je al snel 40 kilometer ver, en voor het overige kan de benzinemotor worden aangewend. Zeker voor hen die binnen die marge van het werk afwonen en zowel daar als thuis kunnen laden, vormt het concept plug-in-hybride een interessante mogelijkheid. Je merkt aan verschillende zaken dat BMW het elektrisch rijden ook echt stimuleert, want de brandstoftank is met 46 liter vrij bescheiden. Reken erop dat je zonder op te laden toch elke 500-550 kilometer aan de pomp staat, daar waar je vroeger met een diesel makkelijk het dubbele op één tank kon rijden.

Vol met luxe
Instappen betekent thuiskomen in de BMW. Alles zit op de gebruikelijke plaats, je bent snel wegwijs in de 530e. Het idrive systeem vormt de onbetwiste nummer één als het gaat om infotainment systemen. Het testmodel is volgestopt met vrijwel alle mogelijke opties, dus profiteren de voorpassagiers van zowel stoelverwarming als stoelventilatie. Ook de achterpassagiers hebben stoelverwarming en hun eigen console om de temperatuur te regelen. Vier zone airco dus. Bij het starten hoor je nauwelijks iets, ongeacht of er voldoende accucapaciteit aanwezig is. Het motorgeluid is zo goed weggewerkt, dat je de viercilinder niet hoort. Over de tweeliter motor gesproken, deze levert gecombineerd 252pk en dat is meer dan voldoende. Ga maar na, in 6,2 seconden heb je honderd bereikt en de topsnelheid is vastgesteld op 235 kilometer per uur. De BMW voelt meer dan vlot aan en rijdt vooral heerlijk. Oneffenheden behoren tot het verleden, werkelijk alles wordt weggewerkt dankzij het aangename comfort. Tegelijkertijd voelt de BMW 5-serie qua massa een klasse kleiner, dat betekent dat je heel sportief kunt rijden. Ondanks het zwaardere accupakket waardoor de Bimmer 1835 kilo weegt, voel je dit gewicht niet of nauwelijks terug in sportieve bochten. Het is wel er, maar het heeft geen grote invloed op het rijgedrag.

Conclusie
Al met al is de BMW 530e een erg fijn sturende plug-in-hybride die uiterst geschikt is voor de zakelijke markt. Een topmanager die de zaken goed op orde heeft. Opladen gaat aan de gewone huis- tuin en keukenstekker in een uur of 4, maar met een laadpaal ben je niet veel meer dan 1,5 uur bezig. Als je elke dag bij thuiskomst en op het werk oplaadt, ben je verzekerd van een bijzonder laag verbruik. Tot ruim 1 op 50 aan toe. Jouw (laad)gedrag bepaalt het!