Bij de keuze voor een sportieve zakensedan is er maar een beperkt aantal opties. Natuurlijk kom je uit bij de Duitse drie, maar je zou ook kunnen opteren voor de Volvo S60 of S90 of de Lexus ES. Ook zou de Toyota Camry nog op je lijstje kunnen staan. Maar de meest bekende spelers uit dit segment zijn toch wel de bekende Audi A6, Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Daar waar deze drie voorheen vooral aan stuivertje wisselen deden, kennen ze nu elk hun eigen koperspubliek. De liefhebber van het Audi uiterlijk met het daarbij komende sportieve rijgedrag dat niet ten koste gaan van het comfort, kiest voor de A6. Mercedes trok voorheen met de E-klasse vooral zij die op comfort waren gesteld, maar dit is ook aan het veranderen. En daar waar de 5-serie voorheen vooral voor de sportieve, jonge rijder was bedoeld, is dus nu ook aan het verschuiven. Meer dan ooit is het ideale compromis bereikt.

Herkenbaar
Sportiviteit straalt af van het ontwerp van de Beierse zakensedan. Vooral de neus oogt voortaan erg agressief. Het nieuwe design kenmerkt zich door gewijzigde koplampen, grille en ook de achterzijde is wat scherper getekend. De achterlampen zijn wat strakker in de achterzijde gemonteerd. Ook is het rood hierbij meer dan eerder aanwezig. Binnenin zijn de wijzigingen beperkt. Het stuurwiel pakt nog steeds erg lekker aan en verder is het vooral een feest der herkenning. Je zult niet snel een instructieboekje pakken na de aankoop, want de ergonomie en het bedieningsgemak is groot. De stoelen laten zich op 10 manieren verstellen en daardoor is een ideale zitpositie snel ingesteld. Om je heen vind je enkel en alleen hoogwaardige materialen. De afwerking is van een aanzienlijk niveau.

Bloedsnel
Veiligheid staat hoog in het vaandel, daardoor is het mogelijk het autopilot systeem aan te vinken, waarmee je erg eenvoudig binnen de lijntjes blijft zonder al te veel moeite te doen. Het stuur corrigeert de bestuurder desgewenst zeer accuraat en ook de adaptieve cruise control werkt goed. Het is een auto om in te onthaasten, maar tegelijkertijd kan het er ook erg sportief aan toegaan. Met een druk op de startknop komt de zescilinder tot leven. Deze motor levert 333pk en weet het geheel in 4,9 seconden naar de honderd te sleuren. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het verbruik blijft alleszins binnen de perken, want met 1 op 13 sta je slechts af en toe bij de pomp. Gelijk valt op hoe geraffineerd het onderstel en de bak met elkaar samenwerken. De achttrapsautomaat schakelt als geen ander en is zeer soepel. Dankzij de strakke wegligging voel je je altijd zeker in de bolide, ook in strak genomen bochten.

Doorontwikkeld
Wanneer er dan oneffenheden zijn, weet de BMW deze goed weg te werken. Je vraagt je af wat je nog meer nodig hebt als je in deze 540i rijdt. Hij is sneller dan ooit tevoren en weet dus zelfs binnen de vijf seconden grens de honderd kilometer per uur te bereiken. Daarnaast is er ruimte voldoende aanwezig, aangezien je beschikt over een bagageruim van 530 liter. Dankzij het nieuwe design is de 5 voortaan nog sportiever en scherper getekend. In de uitvoering waarin wij reden, wordt de prijs wel behoorlijk opgestuwd. En dat lijkt dan ook één van de weinige nadelen te zijn van de Fünfer, want verder is motor, bak en aandrijflijn geheel doorontwikkeld tot een voortreffelijke speler in het E-segment.