De nieuwe BMW i4 scoort hoge cijfers als het gaat om sportiviteit. Hoe blijkt dat in de praktijk? We zochten het uit.

Het verschil tussen de 40 en (M)50 is klein. Eigenlijk iets te klein – in onze optiek. Natuurlijk gaat het snelladen een stukje vlotter, maar het verschil tussen 150 en 200Kw per uur is niet zo groot. Daarnaast verschillen de prestaties niet enorm van elkaar, en is ook het weggedrag ietwat vergelijkbaar. Voor de echte sportiviteit moet je natuurlijk de M50 hebben, maar verder kan je ook prima af met de 40. Welk onderscheid er nog meer is? De 40 is een stukje zuiniger. Met vergelijkbaar rijgedrag klokten we in de 40 een paar hele cijfers minder kilowatt dan in de 50. Normaliter was dat met de stroomprijzen van 2021 en daarvoor geen enkel probleem. Immers, elektrisch rijden was spotgoedkoop. Die tijden zijn definitief voorbij, ga er maar vanuit dat de prijzen het hele decennia hoog blijven, als we het mee mogen maken. En dus wordt verbruik bij een elektrische auto ook opeens een issue.

Kernwaarden
De BMW i4 is de eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé. De lijnen zijn herkenbaar en daardoor vertrouwd. Het kan verstokte petrolheads mogelijk overhalen, juist doordat je denkt dat het een op brandstof aangedreven model is. Naar eigen zeggen is de i4 volgens het merk geweldig om in te rijden en daarnaast sportief en intelligent. Beide credo’s kunnen we beamen. Praktisch is hij ook, want met 470 liter behoort hij tot de ruimere modellen uit het segment. Opladen kost aan een normale 11Kw laadpaal ongeveer zo’n 7 uur, maar wanneer je gaat snelladen zit je binnen driekwartier weer vol. Tegenwoordig is dat helaas wel wat prijziger, je betaalt al snel 75 tot 83 cent per kW, afhankelijk van de aanbieder. Thuis gaat laden tegen het geldende tarief, sommige geluksvogels met een oud contract (tijdstip van schrijven is november 2022) betalen slechts 16 cent per kW, terwijl nieuwe contracten het veelvuldige eisen.

Snel, sneller, snelst
Opvallend is dat de i4 echt snel is. In 3,9 seconden zit je op honderd. Echt bijzonder om te beseffen dat pakweg tien jaar geleden dit zelfs nog niet door de allersnelste M3 of M4 werd gehaald. Tijden zijn wat dat betreft snel veranderd. De topsnelheid ligt niet op de ‘vroeger’ zo bekende 250 kilometer per uur, maar ligt een procent of 10 lager. Voor de minder snelle rekenaars, dat is 225 kilometer per uur. De optionele uitrusting BMW IconicSounds Electric zorgt zowel binnen als buiten voor het aandrijfgeluid van de auto. Krachtig en dynamisch met duidelijk ‘motorgeluid’ in de SPORT modus, uitgebalanceerde akoestiek met lichte akoestische feedback in de COMFORT modus en met het hoogste akoestische comfort en zonder toegevoegd geluid in de modus ECO PRO.

Het rijden en conclusie
In deze test presenteert het hoofdonderwerp zich als een zeer snelle sportauto, die ook zachte randjes heeft. Want wanneer het allemaal niet zo snel hoeft, is comfortabel rijden dankzij de vering en demping ook goed mogelijk. Je kunt enorm scherp sturen, maar flaneren over de boulevard is net zo goed mogelijk. Ter illustratie hebben we hierboven de i4 uitgebeeld op een aaibare wijze, een kinderzitje gaat er namelijk goed in. Dus naast dit masculiene karakter is er ook voldoende ruimte voor praktische bruikbaarheid. De 80Kw is goed voor zeker 400 kilometer. Ohja, nog een noemenswaardig feit: de nieuwprijs van deze auto is weliswaar 94 mille, maar inmiddels staat hij te koop voor 99 mille én met 18 duizend kilometer op de klokken. Het ultieme bewijs dat tegenwoordig in sommige gevallen afschrijving niet meer bestaat, maar dat een auto soms zelfs meer waard wordt.