Na de laatste BMW 7-serie zou je verwachten dat verdere verbetering nauwelijks mogelijk is. En toch is het gelukt. De beste auto tot nu toe. Zonder overdrijven: dat is de BMW i7. Op zoveel punten scoort deze bolide hoge ogen. We lopen ze in dit verhaal punt voor punt langs.

Allereerst het interieur. Dat is een stuk opgeruimder, veel fysieke knoppen zijn weggevallen. In sommige gevallen is dat goed nieuws, op andere momenten hadden we liever dat er nog een daadwerkelijke knop aanwezig was. Om te beginnen is er links achter het stuur de knop voor de verlichting. De stelregel is: wanneer je drie streepjes onder elkaar ziet, weet je dat hierachter een menu verscholen gaat. Omdat de verlichting zichzelf automatisch en adaptief regelt, heb je hier geen omkijken meer naar. Op het stuur zijn nog steeds fysieke knoppen te vinden. Rechts voor de adaptieve cruise controle, rechts voor telefoon en audio. Dit werkt nog steeds erg prettig. Voor je neus heb je een groot scherm met veel verschillende informatie daarop beschikbaar. Dit scherm is op veel verschillende manieren in de stellen. Het infotainmentscherm loopt over in het centrale display. De graphics zijn erg helder en overzichtelijk.

Vorstelijke zit
Achterin is er alle ruimte voor de inzittenden. Helemaal als je kiest voor de zetel zoals hieronder afgebeeld. Dan kan je je benen languit leggen. We hebben niet eerder meegemaakt dat we zo relax konden zitten achterin een auto. Stel je de stoelen normaal in, dan kan je ook prima zitten. Er is hoofd- en beenruimte in overvloed. Alle materialen zijn van hoge kwaliteit en steken goed in elkaar.

Het rijden
Met de BMW i7 zijn er verschillende uitvoeringen beschikbaar, voorlopig is alleen de xDrive60 voorradig. Daarmee beschik je over 544pk en maar liefst 745Nm. Daarmee kan een nul tot honderd sprint in 4,7 seconden worden gerealiseerd, terwijl de topsnelheid 240 kilometer per uur bedraagt. Opvallend, want voorheen bedroeg de begrensde snelheid vrijwel altijd 250 kilometer per uur. Dan spreken we natuurlijk over de conventionele brandstofmodellen. De i7 voelt ontzettend snel aan, tussensprints zijn in mum van tijd te realiseren. Het sturen gaat soepel en met veel trefzekerheid. Je hebt het idee dat de grenzen niet snel worden bereikt, je kunt behoorlijk hard een bocht door. De veiligheidssystemen waken op elk moment. Het onderstel is ontzettend comfortabel, zelfs met de grote velgen. Wanneer je nog meer comfort zou wensen, kan je opteren voor een wat kleinere velg.

Conclusie
De BMW i7 is een ontzettend fijn sturende en rijdende bolide, die erg goed in elkaar steekt. De materialen zijn van een zeer hoog niveau, en de afwerking staat op een hoog plan. Er zijn heel veel snufjes optioneel aan te schaffen. De belangrijkste is de mogelijkheid om de deur automatisch te openen en te sluiten. Ook het infotainmentsysteem maakt indruk. Gun jezelf even een aantal maanden de tijd om je het systeem eigen te maken. Wanneer je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet anders meer. De BMW i7 heeft een unieke positie in de autowereld. De Mercedes EQS opteert door z’n wat lagere koets in een net wat ander segment. Met de BMW is de riante zit achterin behouden. Jammer dat het kofferruim niet bijster groot is met bijna 500 liter, maar dat is slechts een klein minpunt op een verder fantastische auto – waarbij je niet eens door hebt dat je in een EV rijdt. De actieradius bedraagt zeker 500 kilometer, dus opladen hoef je gemiddeld 1x keer in de week. Als je een thuislader hebt, is dat een hele kleine moeite. Tel uit je winst!