Wanneer je in de markt bent voor een nieuwe SUV, is het logisch dat je kijkt naar een elektrisch model. Steeds meer merken bieden die optie aan, waarvan de Mercedes EQC, Jaguar I-Pace en Audi E-tron bekende modellen zijn. BMW plaatst hiertegenover de BMW iX3. Een volwaardige SUV met een accucapaciteit van 80kW, genoeg voor zeker 300 kilometer tijdens omstandigheden waarbij de temperatuur zich in de buurt van de 10 graden Celsius ophoudt. Is het wat warmer en zonniger, en waait het minder dan in onze testperiode, dan moet 400 kilometer zeker mogelijk zijn. En al helemaal als je nog eens gaat letten op de snelheid, 100 kilometer per uur op de snelweg is vlot genoeg.

Stoer én neutraal uiterlijk
Waar veel concurrenten zijn te onderscheiden als zijnde een elektrisch aangedreven auto, is dat bij dit model niet het geval. Als je de conventionele velgen bestelt, zou alleen een ietwat geoefend oog het verschil met de op brandstof aangedreven X3 herkennen. Dat maakt het design krachtig, omdat een elektrisch rijder niet perse hoeft op te vallen. Regelmatig horen we om ons heen dat het uiterlijk van bijvoorbeeld een Volkswagen ID3 niet gewaardeerd wordt. Maar dat terzijde. De iX3 oogt goed en robuust. Binnenin is het een feest der herkenning en moet je nogmaals op de details gaan letten om het elektrische sausje te zien. Die bestaat uit blauwe accenten die op bijvoorbeeld de pookknop en het stuur zijn verwerkt.

Voortreffelijke bediening
Net als in alle andere modellen is ook deze BMW uitgerust met het befaamde iDrive-systeem. Klikken, drukken, selecteren, het werkt voortreffelijk. Er is geen enkel ander merk dat dit zo goed voor elkaar heeft als de uit Beieren afkomstige autofabrikant. Overige knoppen zitten onder handbereik en werken intuïtief. De ccmfortstoelen zitten heerlijk. Ze zijn optioneel qua lengte van de zitting te verstellen. Ideaal voor personen met wat langere benen zoals ook ondergetekende. Beide voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en daardoor snel en prettig in de juiste zitpositie te verstellen. Achterin gaat 510 liter bagage mee, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 3-serie station. De batterijen nemen dus niet zoveel ruimte in beslag.

Riant accupakket
Het accupakket bedraagt 80kW en is met 150kW per uur weer vol te laden, als je bij een snel laadpaal staat. Bij Fastned haalden we daadwerkelijk 145kW, een nette prestatie. Op die manier zit het pakket binnen een uur weer helemaal vol. Pakweg 4 kilometer kan er op één kW gereden worden. Manouvreren gaat met de overigens met de draaicirkel van 12,1 meter iets minder gemakkelijk, dat merk je vooral bij het verplaatsen van de auto in krappe ruimtes zoals bij het opladen. Snel is hij zeker, want 6,8 seconden naar honderd is een waarde om vrolijk van te worden. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur. Bij brandstofmotoren zou je je dat niet kunnen voorstellen, maar we storen ons er geenzins aan. Versnellen boven de 100 kilometer per uur met een elektrische auto doet nu eenmaal het verbruik exponentieel toenemen. Verder is goed te noemen dat het onderstel erg comfortabel is, terwijl het karakter van het stuurgedrag juist uitermate scherp en direct te noemen is.

Conclusie
Prijstechnisch valt het allemaal ‘mee’, voor pakweg 67 mille heb je de Executive uitvoering. Wil je wat meer opties zoals de versie waar wij in reden, dan wordt het wel allemaal een stuk prijziger. Je kunt dan denken aan het panoramadak, het volledige propilot systeem en de stuurwielverwarming. Extra’s waar wel een stevig bedrag voor dient te worden afgetikt. Qua rijgedrag en prestaties zal hij je in elk geval niet teleurstellen.