Het is jammer dat de diesel zo onder vuur is komen liggen in de afgelopen jaren. Deze BMW 340d Touring bewijst z’n voordelen overduidelijk. Want het is eigenlijk van de zotte dat er een BPM op dit model wordt geheven van maar liefst 18 duizend euro, waardoor de prijs van deze geweldenaar boven de ton(!) komt te liggen. Met een prijs van 107.000 euro zou je niet verwachten dat dit een 3-serie is. Eerdere 3-series die op deze prijs uitkwamen was bijvoorbeeld een M3, maar de prijzen van de overige modellen lagen aanzienlijk lager. Wel is het zo dat de 340d er allerminst goedkoop uitziet. De sportieve lijnen staan ‘m goed.

Balans
Naar eigen zeggen brengen de nieuwe M340i en M340d naast exclusieve designelementen ook een balans tussen prestaties, comfort en efficiëntie. Om met dat eerste te beginnen: met de zeer efficiënte M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn dieselmotor met 250 kW (340 pk) en een koppel van 700 Nm accelereert de nieuwe BMW M340d xDrive Touring in 4,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Dat is slechts 0,1 seconde trager dan de M340i Touring. Met de komst van de M is er de specifieke afstemming van het onderstel voor hoge rijdynamiek en uitgebalanceerd comfort. Je merkt duidelijk de mix tussen atletisch weggedrag en een comfortabel sausje, een samenspel dat goed geslaagd is, als je het ons vraagt.

Efficiëntie
Behalve een flinke kracht van maar liefst 700Nm koppel, gaat de motor ook erg effectief om met de brandstof. Je haalt met gemak de 1 liter diesel op 16 kilometer, en als het moet, is er nog minder diesel nodig. Het is wat dat betreft jammer dat de diesel uitgefaseerd wordt, want zuinig is de motor zeker. Toch worden andere effecten op het milieu niet allemaal samengevat in het verbruik, er is namelijk ook de uitstoot van schadelijke stoffen die bij een diesel fundamenteel hoger liggen dan bij een benzine- of elektrische auto. Er is een veelvoud aan beschikbare bestuurdersassistentiesystemen en digitale services aanwezig voor de garantie op veiligheid, comfort en intelligente connectiviteit. Adaptieve cruise controle in combinatie met lane keep assist werkt erg goed, om de twintig seconden verlangt het systeem dat je een teken van leven geeft.

Conclusie
Voor de echte liefhebbers blijft de BMW M340d Touring natuurlijk het pure goud, maar voor de rest zijn er door externe omstandigheden weinig redenen om te opteren voor dit model. De dieseltax heeft de prijs dusdanig opgedreven, dat je voor niet minder dan 107 mille deze 3-serie op de oprit hebt staan. Uiteraard is het een hele speciale 3-serie, met tal van opsmuk en een fantastische kleur, maar het is wel even slikken als je deze prijs ziet. Tel daarbij op dat diesel op moment van schrijven – november 2022 – duurder is dan benzine, en het is nog maar de vraag hoeveel er van dit model zullen worden verkocht. Aan z’n kwaliteiten ligt het niet, want die zijn meer dan goed. Met de bagageruimte van meer dan 500 liter zit het wel snor, en de stoelen zitten uitermate goed. Het hele gezin kan mee, zullen we maar zeggen. Wanneer de prijs vergelijkbaar was met een aantal jaren geleden, gaven we gelijk een go. Nu voelt het als een afscheid van een tijdperk.