Met de BMW M440i Coupé laat het merk z’n tanden zien. Letterlijk en figuurlijk, want de nieren waren nog nooit zo groot. Als je daar echter doorheen kijkt, zie je een goed gelijnde sportcoupé. Sommigen zullen het gemakkelijk op kunnen brengen om door het gewaagde uiterlijk heen te prikken, maar dat zal niet iedereen kunnen. En dat is best even slikken voor een merk waarbij de liefhebbers van verschillende elementen genoten die inmiddels aan verandering onderhevig zijn. Een gelukje daarbij is dat achterwielaandrijving gewoon nog veelvuldig voorkomt en daarmee autoliefhebbers trakteert op een sportief rijgedrag. Fraai zijn de lijnen aan de achterzijde, daar zijn velen het wel over eens. Voortaan levert de M440i – rechtstreeks onder de M4 – nog meer vermogen. Met 374pk zou je je bijna afvragen of je nog wel een M4 nodig hebt. Reden genoeg om dit eens uit te zoeken.

Op het scherpst van de snede
Aan het rijden zal het in elk geval niet liggen, in de Bimmer ervaar je ontzettend veel beleving. Bochten kunnen met hoge snelheden genomen worden. De koets blijft aan de weg kleven en is goed in balans. Je voelt in het sturen precies aan wat er plaatsvindt. De achterkant breekt zelden uit, tenzij je de veiligheidssystemen uitzet. Dan wordt het opeens best spannend. Maar dankzij het gaspedaal kan je goed een bocht insturen en vervolgens de koets corrigeren. Driften is een koud kunstje, niets doet verlangen naar de nog krachtiger gemotoriseerde versie. Ga maar na, met 4,5 seconden op honderd haal je waarden die voorheen alleen tot de absolute top behoorden. De snelheidsmeter gaat tot 250 kilometer per uur, dan grijpt de begrenzing in. Bij dat alles blijft het verbruik natuurlijk niet binnen de perken, maar in praktijk is bij een rustiger rijstijl zeker 1 op 14 mogelijk.

Goed klinkende zescilinder
De motor van de BMW M440i betreft een 3-liter zescilinder met 374pk. Het geluid is ronduit fenomenaal. Hoewel de geluidsisolatie behoorlijk is toegenomen, hoor je de zescilinder duidelijk brullen bij vol accelereren. Het prettige gevoel blijft aanwezig. Zoals we van het merk gewend zijn, is het interieur met een overdadige luxe bekleed. Zo noteren we stoel- en stuurwielverwarming, een fantastisch werkend infotainmentsysteem met een kraakhelder scherm, een optioneel schuif-kantel dak en nog tal van andere opties. Dat drijft de prijs trouwens wel op, want we zitten op meer dan een ton in dit model. Toch is die prijs wel enigszins rechtvaardigend, omdat de M3 van pakweg tien jaar geleden hetzelfde koste en grofweg dezelfde specs had.

Conclusie
Praktisch is de M440i Coupe niet echt. De bestuurder en passagier voorin zitten goed, maar de weg naar de achterbank is een hele klim. De Gran Coupé is nog niet leverbaar, dus voorlopig moeten we het stellen met de driedeurs. Wel is er voldoende ruimte voor een aantal spullen, want het bagageruim meet 445 liter. Groot genoeg voor een lang weekend weg met vier volwassenen. Dankzij het uitschuifbare zitvlak zit je ook als langere volwassene heerlijk op de comfortstoelen. Daarmee is het niet alleen een sportwagen, maar maakt het het ook aangenaam om langere afstanden te cruisen. Het comfort is goed, oneffenheden worden nog behoorlijk wegbezuinigd. Concluderend kunnen we stellen dat BMW een veelzijdige sportwagen met de nieuwe 4-serie heeft weten te lanceren. Een krachtpatser die niet alleen maar in de sportschool presteert, maar ook prima flaneert op de boulevard.