Zeg je BMW M5, dan denk je gelijk aan vuurwerk. Kabaal. Spektakel. Sensatie. En om het allemaal nog een tikkeltje heftiger te maken, hebben we hier ook nog eens te maken met de BMW M5 in competition uitvoering. Dat betekent 25pk extra en nog meer hardcore. Een droom van elke autoliefhebber. Een echt pretkanon. En tegelijkertijd een hele pittige prijs. Zeker in deze tijden. Door het beleid van de overheid worden auto’s met dergelijke uitstoot uitermate stevig belast waardoor de eigenaar getrakteerd wordt op een hoge BPM. Ondanks het feit dat op het moment van schrijven de coronacrisis nog gaande is en de autoverkopen teruglopen, heeft de overheid dit niet doen besluiten tot het afschaffen van de BPM. Het gevolg: zeer dure auto’s die slechts voor een enkeling is aan te schaffen. Dat mag de pret echter niet drukken, wanneer je in de markt bent voor een BMW M5 Competition weet je in elk geval zeker dat je iets heel unieks kunt aanschaffen.

Geweldenaar
Het gehele uiterlijk van de BMW M5 schreeuwt van het vermogen. Tegelijkertijd wordt het niet overdreven, het ontwerp is her en der nog zelfs beschaafd te noemen. 20 inch velgen versieren het geheel, en achter beide voorbanden prijken goudkleurige remschijven. De Michelin Pilot Sport banden staan ‘m goed, hiermee is grip een vanzelfsprekendheid. Over grip gesproken, de M5 Competition heeft als het moet vierwielaandrijving. Daardoor maakt de Beier zichzelf ‘foolproof’ en zal je vrijwel altijd grip behouden. Eenmaal de startknop ingedrukt komt de achtcilinder tot leven. Zoals gezegd beschikt de M5 in Competition uitvoering over 625 in plaats van 600pk. Het aantal Nm koppel is straatstenen verwoestend: 750Nm is beschikbaar. Dankzij het gewicht onder de 2000 kilo heeft de Beier voldoende power om het geheel binnen 3,3 seconden naar honderd te brengen. Een ware sensatie! De topsnelheid van deze versie is 305 kilometer per uur.

Driver’s Package
Met het zogenoemde drivers package wordt de topsnelheid verhoogd van de reguliere 250 kilometer per uur naar 305 kilometer per uur. Wij hebben dit niet getest, maar op internet circuleren video’s waarbij de BMW M5 Competition zelfs de 309 kilometer per uur op de teller weet te bereiken. Uiteraard zit er een verschil tussen teller en werkelijkheid, waardoor dit verschil kan worden verklaard. Daar waar vroeger potente modellen alleen maar hardcore waren en ongelooflijk veel benzine nodig hadden, zijn die tijden wel veranderd. De M5 lukt best een slot, maar je kunt er zowaar nog redelijk zuinig mee rijden ook. Niet dat dat de koper interesseert overigens, maar wellicht is het wel fijn om minder vaak langs de pomp te staan op een lange rit. Want ondanks het snaarstrakke onderstel en vlijmscherpe stuurgedrag is de BMW in de normale modus behoorlijk comfortabel te noemen. Het wordt nooit vervelend op oneffenheden en de geluidsdemping is optimaal. Dat maakt de BMW M5 Competition zo goed: inzetbaar als allrounder.

Conclusie
De BMW M5 Competition is een auto die door de echte liefhebbers zal worden gekocht. Het is een verbluffende machine die elke keer weer een brede grijns op je gezicht weet te toveren. Het is jammer dat de overheid dergelijke pretmachines door de overheid zo zwaar worden belast. De inzetbaarheid op alle vlakken is zo goed, dat we ons afvragen waarom je als miljonair je iets anders dan deze auto zou wensen. Oké, het is geen cabriolet, maar daarvoor heeft BMW de M8. Het geluid, de kracht en de snelheid zijn zo overweldigend, dat je je nooit verveelt in dit model. Tegelijkertijd heb je een praktische allrounder met alle voordelen van een 5-serie: relatief ruim, een fantastische afwerking, hoogwaardig interieur met een heerlijke ergonomie. Wij zouden het wel weten!