Wat een geweldenaar! De BMW M8 Competition heeft zich in deze test bewezen als een sportieveling van wereldklasse. Weinig automerken hebben zoveel kennis van sportieve ingrediënten als de bouwers uit München. M GmbH is ontzettend bedreven in het finetunen van motor, onderstel en stuurinrichting. Het vlaggenschip is deze M8 Competition. Nee, dus niet zomaar een M8: Deze versie krijgt 25pk extra mee ten opzichte van de reguliere versie. 625pk vs. 600pk. Enorm veel vermogen. Al die capaciteit wordt netjes afgegeven op de vier wielen waardoor fenomenale prestaties worden gehaald. In 3,2 seconden schiet de wijzer door de driedubbele cijfers en de begrenzing grijpt in op 250 kilometer per uur. Optioneel is met het drivers package de topsnelheid te verhogen naar 305 kilometer per uur.

Icoon
Al wanneer je op grote afstand staat, herken je de sportieve lijnen van de coupé. Er is plaats voor vier personen, maar voor grote volwassenen zijn de plaatsen tot de twee voorstoelen beperkt. Instappen gaat eigenlijk verrassend eenvoudig en is ook gemakkelijk voor de wat oudere mensen. Dat komt vooral doordat de carrosserie relatief vrij hoog is – in sportwagen termen. Dat geeft al snel het karakter weer. Het gaat niet alleen om plankhard over de wegen te scheuren, maar rustig over de boulevard cruisen is ook gewoon goed mogelijk. Opvallend is hoe comfortabel de sportcoupé toch nog is. Verder is er praktisch gebruikersgemak in de vorm van een bagageruim van 420 liter, meer dan een gemiddelde Golf.

Brullen
Een druk op de startknop brengt een 4.4 liter grote achtcilinder benzinemotor tot leven met een grote brul. Wanneer het ook maar iets kouder dan gemiddeld is, start de loop vrij onrustig met een wat hoger toerental. Voor je buren wellicht wat gehorig, maar het geeft de bestuurder gelijk kippenvel. Het gaspedaal laat zich goed doseren. Daarbij blijft het motorgeluid goed aanwezig wanneer je in de sportstand rijdt. In de comfortstand blijft het motorgeluid geheel achterwege en heb je gewoon veel rust aan boord. Onder alle omstandigheden heb je een enorme reserve aan kracht tot je beschikking. Het koppel bedraagt 750Nm, zeer veel. Het stuurgedrag is uiterst sportief te noemen, je voelt heel goed aan wat er onder de wielen gebeurd. Daarnaast kleeft de koets als het ware aan de weg vast, onder alle omstandigheden is er extreem veel grip.

Conclusie
De BMW M8 Competition heeft zich in deze test laten zien als een geweldenaar van epische proporties. Zelden reden we een testauto die zo spectaculair is. Natuurlijk betekent het ook dat wanneer je er een sportieve rijstijl op nahoudt, dat je verbruik fors is. Toch is het allemaal niet meer zo dorstig als het vroeger was. Met een onbeheerste rechtervoet is 1 op 7 te verwachten en als iets rustiger aan wordt gedaan kan er met 1 op 10 in je calculatie gerekend worden. De prijs van de BMW is heel behoorlijk met 241.496,00 euro. Een hele smak geld, waar echter ook gelijk 40 duizend euro naar BPM gaat. Oftewel: de schatkist. Rutte en consorten zullen er blij mee zijn. In België is het model wat voordeliger geprijsd, helaas is ons fiscale stelsel niet zo positief voor dit kaliber auto’s. Hopen dat het nieuwe kabinet hier verstandiger mee omgaat.