Op het gebied van elektrificatie valt er veel te kiezen bij de BMW X3. Benzine, diesel, elektrisch of PHEV. Wij reden die laatste om te zien of dit de beste keuze is. Binnenkort rijden we de BMW iX3, om de juiste vergelijking te kunnen maken. Veel zal er niet meer gedieseld worden, maar toch is de BMW X3 nog steeds leverbaar op die brandstof. Je kunt zelfs kiezen uit vier verschillende motoren, de 18d, 20d, 30d én de M40d. Op benzinevlak is dat niet anders, daar is de keuze tussen een 20i, 30i, M40i of heuse M. Daartussen in vinden we de 30e die wij tijdens deze test bespreken. Onder het vooronder ligt een 1998cc sterke viercilinder benzinemotor die op zichzelf al 184pk levert. We kennen de motor uit tal van andere modellen, maar ditmaal wordt hij ondersteund door een accupakket.

Goed geïsoleerd
Samen met dat elektrische duwtje in de rug sprint de koets in 6,1 seconden naar honderd en is de topsnelheid afgeregeld op 210 kilometer per uur. Prima waarden voor de huidige tijd, je zult in Nederland legaal nog niet eens tot de helft komen overdag. Tijdens het rijden op de snelweg voelt de X3 zich in z’n element, vooral als het aankomt op de enorm voortreffelijke geluidsisolatie en het comfort. Doordat de testauto met enorm grote wielen (21 inch) is uitgerust, zijn oneffenheden wat beter voelbaar dan verwacht. Ga je echter voor een maatje kleinere velgen, dan is het comfort nog groter. Ook op binnenwegen staat de Beier z’n mannetje. Daar bestaan de vruchten vooral uit een beperkt brandstofverbruik en het feit dat er gekozen is voor een laag zwaartepunt, waardoor bochten gemakkelijk sportief genomen kunnen worden. Tijdens het remmen kan je de mate van regeneratie bepalen met de flippers op het stuur. Je voelt het gewicht van 1965 kilo – best fors – niet of nauwelijks.

Verfijnd
Het wisselen tussen elektriciteit en brandstof is nauwelijks voelbaar, het gaat allemaal heel soepeltjes. Dankzij de ZF-achttrapsautomaat schakelt hij trouwens erg soepel door de verzetten. Je krijgt een premium indruk in deze auto, want binnenin zijn mooie materialen gebruikt. Er is voldoende aflegruimte aanwezig. De voorpassagiers beschikken in dit exemplaar over comfortzetels die heel fijn zitten. Ze bieden voldoende lendensteun. Maar dankzij het uitschuifbare zitvlak kunnen ook personen met een bovengemiddelde lengte goed zitten. Achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte. Tip: wij zouden gaan voor geblindeerde achterramen in combinatie met zonneschermpjes, waardoor je privacy achterin is gewaarborgd. Ideaal voor een gezin met wat kleinere kinderen. Bovendien blijft het dan lekker koel achterin tijdens de warmere zomerdagen. Op een langere rit hoef je niet veel te tanken, met een inhoud van 50 liter en een verbruik van 1 op 14 realiseer je een actieradius van meer dan 750 kilometer. Bagageruimte is er ondanks het feit dat het hier gaat om een PHEV voldoende, namelijk 450 tot 1500 liter.

Dé tussenweg?
De BMW X3 xDrive 30e bewijst zich in deze test als een goed alternatief voor zowel de benzine- diesel- als volledig elektrisch aangedreven varianten. Met een volle accu kom je zeker 40 kilometer ver, genoeg voor de meeste woon-werkverkeer ritjes. Op puur benzine blijft de X3 ingetogen verbruiken, met zo’n 1 op 14. Gecombineerd kan je 3l op 100 kilometer halen, afhankelijk van de hoeveelheid pluggen. Voor veel mensen is 100% elektrisch nog een beetje té spannend, daarom is dit hét alternatief voor hen. Elektrisch rijden waar het kan, benzine waar het moet. Neem alleen wel een flinke spaarpot mee, want 86 mille is wel heel veel. Wat ons betreft een beetje teveel, kijk dus ook zeker nog eens naar bijvoorbeeld een Volvo XC40 PHEV. Wellicht iets kleiner van formaat, maar ook een stukje voordeliger. Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.