Grote SUV’s zijn jarenlang populair geweest. Totdat de bankencrisis in 2008 en de daaropvolgende economische recessie een daling in het aantal verkopen betekende. Het rijden van zo’n grote auto werd toch een beetje als omstreden ervaren. Inmiddels zijn die tijden helemaal voorbij. Sterker nog, crossovers en SUV’s worden alleen maar meer populair, ook met de komst van elektrische modellen. Van een elektrische aandrijflijn is in de BMW X6 geen sprake. Hier doet een drie liter dieselmotor het werk, een zescilinder met een behoorlijk vermogen. 340pk om precies te zijn. Met 700Nm koppel reflecteert de motor indrukwekkende prestaties.

Krachtpatser
De 40d is trouwens tegenwoordig de meest krachtige dieselmotor. Tot vorig jaar was er ook de M50d met 400pk, een sprintje naar honderd duurt in dat model slechts 5,2 seconden en de top is begrensd op 250 kilometer per uur. Inmiddels is deze versie echter niet meer leverbaar. Onder de 40d is er op dieselgebied nog een 30d met 286pk en een nul tot honderd sprint 6,1 seconden. De top ligt 15 kilometer per uur onder die van de M50d. Wij rijden in de 40d die dus 340pk levert en het sprintje klaart in 5,5 seconden. Slechts 0,3 seconden minder snel dan zijn nog potentere broer. De topsnelheid ligt op 245 kilometer per uur. Natuurlijk rijdt je die snelheid zelden, maar voor de statistiek is het goed te melden.

Bad van weelde
De Beier oogt robuust en krachtig. Hoewel het ontwerp smaakgevoelig is, vinden we vooral de achterzijde erop vooruit gegaan. Aan de voorkant is niet zoveel gewijzigd, behalve de wat scherper getekende LED koplampen en de grille. De brede achterlichten lopen mooi door richting de zijkanten. Prachtig, wat ons betreft. Hoog tijd om in te stappen. Daar komt een bad van weelde en luxe je tegemoet. En wat ziet het er mooi uit! Check de pook voor de automatische transmissie maar eens op de foto’s. De stoelen zitten zachter dan de meeste comfortstoelen bij het merk uit München. Optioneel is de zitting in allerlei richtingen te verstellen waardoor de ideale zitpositie snel is gevonden. Het zitvlak is vrij lang, ideaal voor personen van grotere lengte. Zowel de hoofd- als beenruimte is bij de voor- en achterpassagiers geborgd. De enorme kofferruimte slikt 580 tot – met de banken neergeklapt – 1530 liter op.

Comfortabel maar ook een beetje sportief
Het rijden gaat in alle rust en comfort. Zet je de rijmodus in sport, dan verandert het karakter opeens in een atleet, en is er verrassend weinig sprake van overhellen in bochten. Het onderstel kleeft zich dan als het ware vast aan het wegdek. De vering en demping zijn zo ingesteld dat je van oneffenheden geen last hebt. Door gebruik van goed isolerende materialen hoor je nauwelijks omgevingsgeluid in het interieur. Sturen gaat met veel gevoel, je hebt goed in de gaten wat er onder de wielen plaatsheeft. Ook het motorgeluid blijft beperkt, en je hebt onder alle omstandigheden voldoende kracht tot je beschikking. De ZF-transmissie is daarbij extreem alert en zeer verfijnd. Bij een combinatie van stevig doorrijden en wat rustiger aandoen blijft het verbruik binnen de perken met pakweg 1 op 13. Heel netjes voor een fors 2100 kilo wegende machine. Concurrentie is er natuurlijk wel in de vorm van de Duitse tegenstrevers, maar het unieke aan de X6 is wel zijn ontwerp. Er zijn maar weinig modellen die zoveel reacties oproepen, en tegenwoordig zijn die in grote mate positief. Tel daarbij het uiterst verfijnde karakter van motor en bak (ZF-transmissie) bij op, en je hebt gewoon een meer dan goede aanbieding.