De onderlinge samenwerking van de verschillende merken binnen PSA begint steeds meer vorm te krijgen. Een nieuw resultaat van die succesvolle coöperatie is de Citroën C5 Aircross. Deze compacte SUV heeft alvast de ideale buitenmaten om in deze tijden goed te scoren. Daarbij zijn natuurlijk ook de looks belangrijk. Citroën heeft op dat vlak een reputatie hoog te houden en doet dat met deze nieuwe SUV wat ons betreft met verve. Het robuuste overkomen en frivole details doen hem goed. Eens kijken of die indruk zich voortzet in de rest van de beleving.

Een paar zaken zijn vrijwel bij elke Citroën gegarandeerd, en één daarvan is het ruimte-aanbod. Ook in dit model is dat goed in orde. Achterpassagiers kunnen hun benen en bovenlijf goed kwijt op de achterbank. Voorpassagiers zitten zo mogelijk nog beter, de stoelen vormen zich naar het lichaam. Dat maakt langere ritten eveneens aangenaam. De bagageruimte is wonderlijk groot met 580 liter met alle stoelen omhoog en wanneer die zijn neergeklapt ontstaat het veelvoud aan ruimte daarvan: ruim 1600 liter is er in dat geval te verstouwen. Voorin overtuigd de Citroën met een volwassen dashboard, groot stuur en eenvoudige bediening. Gelukkig zijn niet alle knoppen geschrapt en vinden we sneltoetsen voor zaken als luchtcirculatie, stoelverwarming en mediabediening. Achter het stuur vinden we de bediening voor de adaptieve cruise control. De rijmodi zijn optioneel in te stellen middels een centrale knop. Op die manier pas je het karakter van de bak en het onderstel aan.

Een druk op de startknop brengt een 1199cc grote driecilinder tot leven. Jawel, de driepitter heeft ook zijn weg gevonden naar de grotere modellen van PSA. Het vermogen bedraagt 131pk en dat is best behoorlijk. Het zorgt voor een acceleratie tijd van 10,5 seconden van nul naar honderd en dit sprintje houdt pas op bij 188 kilometer per uur. Alhoewel, aan deze topsnelheid onder de 200 kilometer per uur is duidelijk te zien dat het gaat om een driepitter, doorgaans hebben die een wat lagere topsnelheid. De 1.2 Puretech is nauwelijks hoorbaar en doet zijn werk met een relatief bescheiden verbruik van 1 op 15. Het sturen is heerlijk comfortabel, verwacht in elk geval geen bochtenridder. Het onderstel werkt vrijwel alle oneffenheden netjes weg. Opvallend is wel dat de vijfde versnelling van de automatische transmissie vrij veel geluid maakt, een euveltje dat we vaker bemerkten bij andere PSA producten.

Zoals gezegd is de meeste luxe die je zou verwachten wel aanwezig in de Citroën C5 Aircross. Er ontbreekt je aan weinig. En daarbij is het netjes dat Citroën de prijs van de C5 Aircross nog redelijk bescheiden doet uitvallen. Natuurlijk, 43 mille is een flinke bak geld, maar je krijgt er wel een erg fijn rijdende, comfortabele SUV voor terug die naast een best stoer uiterlijk ook nog ‘ns veel ruimte biedt. De afwerking is van een niveau dat we nog niet eerder zagen bij de autobouwers van dit merk uit Frankrijk. Netjes gedaan dus. Een vergelijkbaar model bij Volkswagen of een ander VAG-merk kost je toch snel een slordige vijfduizend euro meer. En daarmee heeft de Citroën C5 Aircross alvast een plekje veroverd op de markt.