De verkoop van campers zit in de plus. In 2024 zijn er meer nieuwe campers verkocht dan in het jaar ervoor, en ook het aantal verkochte tweedehands campers is toegenomen. Geen wonder dat Citroën op deze trend inspeelt en komt met een af-fabriek camper, de Holidays. Een uiterst toepasselijke naam. Met ruimte voor vier personen om zowel te zitten als te slapen, een keukentje met spoeling, een bijgeleverde toilet, een koelkast, ingebouwde kastjes, een standkachel, ventilatie, een douche en dus 2 tweepersoonsbedden. Een compleet aanbod dat in de boeken staat voor zo’n 74 mille. Daarvoor krijg je dan een tweeliter diesel met 145pk in handgeschakelde zesbaks configuratie.

Voorin zit je als vorst, bovendien zijn beide stoelen andersom te draaien waardoor je met z’n vieren aan een tafeltje naar gelang kunt ontbijten, lunchen of dineren. Dit tafeltje kan je ook aan de buitenkant monteren, waardoor je buiten kunt eten of drinken. Voor gezinnen met kleine kinderen is er goed nieuws, beide achterstoelen zijn voorzien van ISOFIX, zodat een stoeltje snel is bevestigd. Dankzij een boordaccu ben je altijd voorzien van voldoende stroom om de sfeerverlichting te activeren, de koelkast aan te zetten én de standkachel aan te zetten. De achterstoelen zijn over meer dan anderhalf meter in lengte te verplaatsen, waardoor je enorm veel beenruimte voor de achterpassagiers kunt creëren, óf juist veel bagageruimte. Wanneer de achterbank een stuk naar voren gaat, is er zomaar een 1×1 meter aan bagageruimte beschikbaar, en nog een stuk meer als je de bank nog verder zet. De achterbank is om te toveren tot een bed waar je met z’n tweeën op kunt slapen. Zorg er wel voor dat je een matrasje meeneemt, want zonder matras is de bank vrij hard.

De toegang tot de keuken is makkelijk, en je kunt de keuken zelfs naar buiten verplaatsen. Ideaal als je veel spullen wil meenemen. Koken gaat op een gaspit en werkt gemakkelijk. Achterin kan je via een tank van 16 liter water ook douchen, dan sta je wel buiten. Basic, maar het past bij de Holidays. Dat geldt trouwens ook voor de handbak. Het is alweer even geleden dat we met een handgeschakelde transmissie onderweg zijn geweest. Een tweeliter diesel doet dienst aan boord en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De motor levert 145pk vermogen. Dat is genoeg, maar het houdt niet over als je snelheid gewend bent. Ach, wanneer het veel sneller dan 12,6 seconden zou gaan bij de sprint van nul tot honderd, had je alleen maar kans dat het servies achterin ging schuiven. De topsnelheid ligt verrassend hoog met 182 kilometer per uur, maar ik vraag me af of het handig is om zo’n snelheid te rijden. In elk geval niet in Nederland.

Als de daktent van de Holidays omhoog gaat, ontstaat er een grote ruimte waardoor je gemakkelijk rechtop kunt staan. Ook kan je vrij eenvoudig het bed neerklappen waarop twee volwassenen prima kunnen liggen. Het matras is dun, maar biedt wel voldoende comfort. Heerlijk is het geluid van de ruisende zee op de achtergrond terwijl je een boek leest in bed, op een hoogte van twee meter boven de grond. De Citroën Holidays voelt aan als één groot avontuur. Een verre reis is zo gemaakt, want de tweeliter dieselmotor is op toeren rustig van aard en heeft bovendien voldoende koppel. Het verbruik schommelt afhankelijk van rijstijl en bepakking tussen de 1 op 11 en 1 op 14. Vooral boven de 110 kilometer per uur neemt de dieselconsumptie flink toe. Dankzij een 70 liter grote dieseltank hoef je echter niet zovaak te tanken. De handbak schakelt fijn en trefzeker. Onderstel is zoals je dat verwacht van een auto van dit formaat, dankzij de compacte wielen bovendien comfortabel. De 370Nm aan koppel zorg ervoor dat je zelden kracht tekort komt.

Tijdens deze reis hebben we Frankrijk aangedaan, waarbij opvalt dat het land zich uiterst vriendelijk opstelt tegenover avonturiers met een camper. Er zijn veel plaatsen te vinden waar je kunt staan, bovendien vaak op mooie locaties. Het land is enorm groot, dus de keuze is reuze. In deze reis hebben we ervaren dat de Citroën Holidays een enorm fijne en compacte camper is, waar heel wat verhalen te maken zijn. Een aanrader!