De BYD Atto 2 is een compacte elektrische auto die zich in het groeiende en drukbevochten middensegment van EV’s probeert te onderscheiden door een uitgebalanceerde mix van gebruiksgemak, comfort en prestaties. Het rijgedrag van de Atto 2 is neutraal te noemen, zonder uitgesproken karakteristieken in positieve of negatieve zin. Dat geldt ook voor het stuurgedrag: het voelt niet bijzonder sportief of direct aan, maar is prima afgestemd op dagelijks gebruik. De besturing communiceert voldoende met de bestuurder om vertrouwen te wekken, zonder al te veel ruis of nervositeit. Hierdoor is de auto zeer geschikt voor de meeste automobilisten die graag een neutraal rijgedrag wensen.

Een van de aangename verrassingen in het interieur zijn de stoelen. Deze zitten comfortabel, hebben een vrij lange zitting, bieden voldoende steun voor langere ritten en dragen bij aan het rustige karakter van de auto. Ook akoestisch zit het goed: de Atto 2 is vrij stil, zeker bij stadsverkeer en snelheden tot zo’n 100 kilometer per uur. Pas bij hogere snelheden of op slechter wegdek dringt er wat meer wind- en bandengeluid door, maar dit blijft binnen acceptabele grenzen.

De 45,1 kWh netto accucapaciteit is bruikbaar voor de meeste dagelijkse ritten en lichte weekenduitstapjes. In gematigde omstandigheden is het verbruik redelijk efficiënt met in de praktijk 16,6 kWh stroomverbruik per 100 kilometer, maar de afwezigheid van een warmtepomp maakt de auto wel gevoelig voor een flink hogere consumptie bij koud weer. Dit is een bekend fenomeen bij EV’s zonder warmtepomp, waarbij het energieverbruik voor het verwarmen van de cabine flink kan oplopen. Ook bij hogere snelheden, met name boven de 100 km/u, stijgt het verbruik meer exponentieel dan vrijwel alle andere EVs, wat de effectieve actieradius onder deze omstandigheden aanzienlijk kan beperken. Ga bij 135 kilometer per uur op de teller op een koude avond of nacht met regen uit van niet meer dan 100 kilometer per uur bereik over het percentage 100-20%, dus 80% van de batterij. Het is dus zaak om nog meer dan bij veel andere EVs de snelheid en de omgevingstemperatuur goed in de gaten te houden als je het maximale uit de accu wilt halen.

Ruimte is een ander sterk punt van de BYD Atto 2. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte, ook voor volwassenen. Het bagageruim met een inhoud van 400 liter is bovengemiddeld ruim voor dit segment en maakt de auto tot een praktische keuze voor gezinnen of mensen die regelmatig grotere hoeveelheden bagage meenemen. De indeling is logisch en de laadvloer is vlak, wat het in- en uitladen vergemakkelijkt.

Wat prestaties betreft scoort de Atto 2 netjes binnen zijn klasse. De acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,9 seconden is alleszins acceptabel en zorgt voor vlotte tussenacceleraties en voldoende souplesse in het dagelijks verkeer en bij stoplichten. De topsnelheid ligt op 160 kilometer per uur, maar zoals bij veel EV’s is dit cijfer vooral theoretisch van belang. In de praktijk is het vanwege het exponentieel toenemende energieverbruik bij hogere snelheden zelden interessant of efficiënt om de auto tot die grens te drijven.

Een duidelijk minpuntje is het infotainmentsysteem. Het centrale scherm reageert traag en de gebruikersinterface oogt wat verouderd, wat afbreuk doet aan de verder moderne uitstraling van het interieur. Navigeren door menu’s vergt soms wat geduld, en de grafische vormgeving mist de scherpte en het reactievermogen die je bij veel concurrenten tegenwoordig wel aantreft. Voor gebruikers die veel waarde hechten aan een snelle, intuïtieve bediening van multimedia en navigatie kan dit een storende factor zijn. Vooral het uitschakelen van de piepjes bij het overschrijden van de maximumsnelheid kost even oefening, we ontdekten de truc door met 3 vingers gelijk naar beneden te swipen en zo in het snelmenu terecht te komen, waar deze irritante waarschuwingspiepjes uit te zetten zijn.

Al met al biedt de BYD Atto 2 een uitgebalanceerde rijervaring met een nadruk op comfort en praktische bruikbaarheid. Het is geen auto die uitblinkt in een specifiek onderdeel, maar juist door zijn neutrale, stille en ruime karakter een aantrekkelijke keuze kan zijn voor wie een degelijke elektrische auto zoekt zonder al te veel franje. Met een paar technologische updates, zoals een snellere infotainmentinterface en eventueel een warmtepompoptie, zou hij zich nog sterker kunnen profileren in dit competitieve segment. En laat dat maar aan het Chinese BYD over, het is namelijk 1 van de grootste automerken en investeert ongelooflijk veel in R&D. Nog even geduld.








