Wanneer je van sportief rijden houdt, een lage aanschafprijs en praktisch gemak, dan ligt deze Ford Focus voor de hand. Inclusief handbak. Het is lang geleden dat we bij de redactie van Autoverhaal een handgeschakelde auto hadden te logeren. Maar toch komt het gewoon nog voor, ook in het C-segment. Waarvan het conventionele marktdeel dat erg lastig heeft van de toenemende populariteit van hogere modellen. Iedereen lijkt tegenwoordig een hoge instap te willen hebben. Die zal je hier niet vinden. Wat je hier wel kunt vinden, is een sportief rijdende auto die prima stuurt. En ook nog eens niet al teveel kost, want met de prijzen van 2022 die op 36 mille liggen, komen we dit steeds minder tegen in de autowereld. Sterker nog, de gemiddelde nieuwprijs van auto’s lag niet eens zo lang geleden op 19.000 euro, en is inmiddels gestegen naar 43.000 euro. Oftewel: tijden zijn veranderd. Hoe zit dat met de Focus?

Succesverhaal
Vanaf de lancering in de late jaren ’90 is de Ford Focus eigenlijk constant een succesverhaal geweest. Zeker de eerste generatie was ontzettend populair. Er waren veel vernieuwingen doorgevoerd ten opzichte van de modellen die ervoor waren geweest, zoals de Escort. De nieuwe, guitige lijnen spraken tot de verbeelding. Ook het dashboard was enorm vernieuwd en won aan kwaliteit. Inmiddels zijn we pakweg twintig jaar verder, en nog steeds oogst de Focus veel lof. Het is niet meer dat de aantallen van de jaren ’00 worden geëvenaard. De hoge zit is immers wat de klok slaat, en daar beschikt hij niet over. Aan boord vinden we een 999cc grote driecilinder benzinemotor die 125pk levert. Gelijk valt op dat tijdens het rijden het omgevingsgeluid en ook het motorgeluid sterk zijn afgenomen, de isolatie is verder verbeterd. De prestaties zijn netjes, maar niet wereldschokkend. Met 10,1 seconden voor een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur is het prima te doen in het dagelijkse verkeer. De topsnelheid ligt dan wel weer opvallend hoog, die bedraagt 200 kilometer per uur.

Stuurpret
Dat de topsnelheid zo hoog ligt, kunnen we maar lastig verklaren. Blijkbaar heeft de motor veel reserves beschikbaar. Onderweg valt op dat niet alleen de stilte aan boord gewaarborgd blijft, maar dat ook het schakelen met veel precisie gaat. De verschillende versnellingen zijn eenvoudig te selecteren, kortom: de handbak schakelt goed en trefzeker. Dat laatste credo is ook van toepassing op het stuurgedrag. Met veel gevoel gaat de koets de bocht om. Van overhellen is geen sprake. Tezamen met het driecilinder roffeltje ontwaren we zowaar een wat competatief gevoel bij ons opkomen. Een stoplichtsprint zullen we er niet mee winnen, maar een bochtige weg valt nog maar te bezien.

Conclusie
Het is tijd voor een beoordeling. Als we nog kort even het praktische gemak benoemen, kunnen we wellicht een meer volledig beeld schetsen. De luxe aan boord is overvloedig aanwezig, de belangrijkste zaken zitten er op. Plus stoelverwarming, stuurwielverwarming, draadloos Apple Car Play en het zogeheten Sync4 software systeem voor het infotainment. De stoelen zitten fijn en bieden ook voldoende steun voor langere volwassenen boven de 1 meter 85. Daarnaast beschikt de bagageruimte over 375 liter. Dat is geheel in lijn met concurrentie, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Golf VIII, die 5 liter meer biedt. De Ford Focus kost 36 duizend euro, en dat lijkt best wat geld, maar valt enorm mee. Zeker als je het afzet tegen de kwaliteiten die de auto biedt. Zoals de sportiviteit. Dat is zeker een (al dan niet digitaal) bezoekje aan de Ford-dealer waard.