Met een accupakket van bijna 100 KW is de Ford Mustang Mach-E op papier de meest praktische EV in z’n klasse. Hoe is dat in de praktijk? We zoeken het uit in deze test.

Mustang
Het voorkomen van de Ford Mustang Mach-E is vrij krachtig, het design is scherp gelijnd met sportieve vormen. Op de grille prijkt het welbekende logo voor veel autoliefhebbers. Je hoort verschillende verhalen over het feit dat Ford nu de naam Mustang aan dit model heeft gegeven. De een verafschuwt het, de ander is van mening dat het wel prima is. Hoe dan ook, het is in elk geval een naam die stof doet opwaaien. En een iconische naam. Kan de Mach-E dat waarmaken?

Opvallende keuzes
Bij de vormgeving is er een aantal opvallende keuzes gemaakt. Zo gaat de deur open middels een druk op de knop. Niet meer mechanisch dus. Het werkt trouwens wel prima, hoewel we even moesten wennen. De deur geeft toegang tot het eveneens geheel vernieuwde interieur. Daar valt op dat op luxe niet is beknibbeld. Een groot rechtop staand scherm heeft alle functionaliteit in zich. Het werkt erg goed en steekt ook ergonomisch prima in elkaar. Praktisch zijn de twee inductieladers onder het scherm, daar kan je telefoon draadloos opladen, half uit het zicht van de bestuurder. Enkele missers zijn er ook. Zo worden geen cijfers achter de komma getoond bij het verbruik, en lijkt het verbruik in de praktijk wat hoger dan op de boordcomputer wordt weergegeven. Maar – toegegeven – de Mach-E heeft de meest bruikbare actieradius in z’n klasse. Daarover later meer.

Vlot
Verder in het interieur vinden we de knoppen voor stoel- en stuurwielverwarming én de auto is vooraf optioneel te verwarmen middels de app. Die app werkt prima. Daarnaast beschikt de Ford over adaptieve cruise controle met lane keep assist. Op een snelheid van 100 kilometer per uur noteren we een verbruik van 20,0 Kw/ per 100 kilometer en zou er dus zomaar 420 kilometer kunnen worden gereden op de netto 88 Kw grote accu, als er een kleine marge wordt aangehouden in verband met het feit dat je altijd voor een kapotte laadpaal kan komen te staan. Rij je in de avonduren 130 kilometer per uur, dan is een actieradius van 350 kilometer realistischer. Daarbij moet wel gezegd worden dat we de test hebben uitgevoerd bij temperaturen van 8 graden en regen. Net over de grens wisten we met 150 kilometer per uur een geschatte actieradius van 280 kilometer te realiseren. Het geeft aan dat je heel erg goed je best moet doen om deze accu snel leeg te rijden. Een zeer bruikbare EV dus!

Conclusie
Bij drempels en oneffenheden die op een wat hogere snelheid worden genomen is de Mach-E niet heel comfortabel. Het testexemplaar stond weliswaar op grote wielen, maar het viel ons op dat het onderstel last heeft van kleine onderbrekingen in het verder effen wegdek. Hij wordt dan een beetje bonkerig. Kleinere velgen zouden soelaas kunnen bieden. Verder viel ons nog op dat de streaming via Apple Car Play met YouTube ietwat krakerig kan zijn, maar dit kan ook aan ons device hebben gelegen. Met kou – en ondanks de zeer zachte winter was onze testperiode behoorlijk waterkoud, zonder sneeuw – moet je rekenen op een laadsnelheid van 120 Kw per uur. In dat geval zit je accu alsnog in zo’n 40 tot 60 minuten vol. Met wat warmer weer haal je maximaal 150Kw. Een nette waarde. We kunnen wel stellen dat de Ford op alle fronten vrijwel één van de meest praktische EV’s in z’n segment is. De Hyundai IONIQ 5 die we eerder reden kan sneller laden, maar heeft ook een iets kleinere actieradius. Ford wisselt met jou van eigenaar voor iets meer dan 58 mille voor deze volledige complete uitvoering. Kan het uiterlijk je bekoren, dan kunnen we slechts 1 advies geven: doen!