Het C-segment kennen veel mensen vooral van de Volkswagen Golf en Ford Focus. Toch is er wellicht een beter alternatief. Een keuze die wellicht nog beter gaat bevallen dan de traditionele automerken, waar ook een Opel Astra of Peugeot 308 onder valt. Een segment waarin van oorsprong erg veel kopers waren te vinden, met vooral liefhebbers van veel ruimte en een comfortabel rijgedrag. In de afgelopen jaren heeft het mini- en midi-SUV segment stukje bij beetje marktomvang afgesnoept van de C-segment stations. Een hogere zit waarderen steeds meer mensen. Dat wil niet zeggen dat er geen auto’s meer in dit gedeelte van de markt worden verkocht. Sommigen scoren nog steeds erg goed. Hoe dat zit bij de Hyundai i30 zoeken we uit in deze test.

Ruimte-aanbod
Allereerst kijken we natuurlijk naar de praktische bruikbaarheid. Met 450 liter aan bagageruimte kan in elk geval de kinderwagen met gemak mee. Optioneel is dit te vergroten naar 1351 liter, dat wil zeggen, als de deelbare achterbank plat gegooid wordt. Genoeg ruimte om een meubel van een etablissement op de woonboulevard mee te nemen. En natuurlijk ook voor één of meerdere kinderzitjes. Zijn de kinderen al wat groter, dan is de hoofd- en beenruimte achterin gewoon goed. Een echte familievriend, deze i30. Ook voorin heb je voldoende ruimte. De nieuw ontwikkelde stoelen zitten bovendien erg fijn en zijn qua zitvlak te verlengen. Op die manier stel je snel en eenvoudig je ideale zitpositie in.

Vlot, maar niet helemaal vlekkeloos
Het rijgedrag is fijn en comfortabel te noemen, ondanks de vrij grote velgmaat. Zowel korte als langere oneffenheden werkt het onderstel goed weg. Je kunt erg vlot accelereren, maar toch valt op dat de automaat soms wat steken laat vallen. Het is voor de automatische versnellingsbak niet altijd helemaal duidelijk welke versnelling er gekozen moet worden. Dat leidt tot een wat hakerige en schokkerige acceleratie, zeker bij snel optrekken. Het motorgeluid blijft mooi op de achtergrond en met 160pk is er geen enkele reden tot klagen over het vermogen. Ook de topsnelheid is alleszins acceptabel met 210 kilometer per uur. Daarbij blijft het verbruik binnen de perken, we scoorden een slordige 1 liter benzine op 14 kilometer rij-afstand. Bij een sportiever rijgedrag is dat verbruik wat hoger, ben je een rustige rijder, dan moet je rekenen op 1 liter per 16 kilometer.

Conclusie
Het is snel duidelijk waar de Hyundai i30 goed in scoort. Het rijgedrag en ruimte-aanbod is goed, de ergonomie nog beter. Alle knoppen liggen onder handbereik en bovendien is een rijke uitrusting al relatief voordelig aan te schaffen, zeker in vergelijking met Duitse tegenstrevers. Apple Car Play werkt voortreffelijk en ook de graphics van het infotainmentsysteem zien er goed uit. Het vermogen is dik in orde, jammer genoeg zorgt de automaat voor een smetje op het verder behoorlijk smetteloze blazoen. Bovendien is het belangrijk om te realiseren dat Hyundai bekend staat om het bouwen van zeer betrouwbare auto’s, waarbij veel garantie wordt gegeven. Dat kan potentiele kopers over de streep trekken. Het gaat om 5 jaar zonder kilometerbeperking. Twijfel je wellicht nog, dan is dat een goed argument om je over de streep te trekken.