Tegenwoordig hoor je steeds meer mensen over de hoge zit. Dat vergemakkelijkt de instap, maar zorgt ook voor een beter overzicht op de weg. Bovendien mag je weer gezien worden in een SUV. Daar waar de zogenoemde PC Hoofd tractor lange tijd ‘not done’ was, is dat tegenwoordig allang weer toegestaan. Nu willen we de Hyundai Tucson niet in de laatstgenoemde categorie plaatsen. Nee, de Tucson is gewoon een erg robuuste, maar tegelijkertijd ook een vriendelijk ogende auto. En praktisch bovendien. Eens kijken hoe de auto ons bevalt in de komende week.

Schot in de roos
Als je er goed over nadenkt hoe de voorganger van de Tucson eruit zag, dan is dit ontwerp een schot in de roos. Niet dat de vorige lelijk was, maar inmiddels is dat ontwerp weer behoorlijk gedateerd. De nieuwe kent vriendelijke en robuuste lijnen, samen met een vrij groot front. Een lust voor het oog, zouden we willen zeggen. Toch blijft dat natuurlijk altijd subjectief, zeggen we er gelijk bij.

Goed in z’n spullen
Daar waar het eerder altijd nog maar afwachten was of jouw geliefde optie leverbaar is bij Hyundai, wordt dat steeds meer en meer verleden tijd. Het merk biedt tal van mogelijkheden aan, zoals een schuif en kanteldak, maar ook adaptieve cruise controle met tal van veiligheidssystemen. Oftewel: het merk wordt steeds serieuzer. Een echte bedreiging voor alles wat uit het westen komt. De testauto is ook riant uitgerust. We noteren het eerder genoemde open dakje, heerlijk voor de zomerdagen. Daarnaast is een licht- en regensensor aanwezig. Maar het belangrijkste is z’n rijgedrag.

Rijden met de Tucson
Wat gelijk opvalt is dat de auto heerlijk geveerd is. Elke drempel of oneffenheid behoort tot het verleden. Het stuurkarakter daarentegen is weer wat neutraal en afstandelijk. Maar op lange stukken maakt dat niet uit, het rijden over drempels wordt gewoon een feest. Daarnaast hebben de inzittenden tijdens het rijden ook nog eens de beschikking over veel ruimte en goed zittende stoelen die elektrisch zijn te verstellen. Snel is de Tucson niet, maar afhankelijk van de uitvoering is de mogelijkheid er wel. Ook kan je kiezen voor de automaat, wat ons betreft de juiste keuze.