Laat het bouwen van bijzonder goed gelijnde auto’s maar aan Lexus over. Ze weten keer op keer modellen te presenteren die zich duidelijk onderscheiden van de gevestigde orde. Geen bekende, saaie lijnen, maar een frivool beeld met scherpe vouwen. Dat is het kenmerk van veel modellen van het Aziatische merk. Met moederbedrijf Toyota aan boord hebben ze ontzettend veel expertise op het gebied van auto’s ontwikkelen en hanteren ze standaard een zeer hoge kwaliteitsnorm. Met de komst van de Lexus LC laat het merk zien waartoe ze in staat zijn. Natuurlijk blijft uiterlijk een kwestie van smaak, maar bijzonder is het zeker.

Fraaie afwerking
Neem je een kijkje in het innerste, dan valt op dat er kwalitatief hoogstaande materialen worden gebruikt. Leder overheerst en de afwerking is helemaal in orde. De crème kleur van het leder geeft een warme indruk. Het instrumentenpaneel voor de klimaatbediening vind je ondermeer terug in de nieuwe Toyota Corolla, maar dankzij de glimmende knopjes ziet het er hier veel gelikter uit. Een zeer groot scherm vult de middenconsole en Lexus heeft er voor gekozen om een chique analoog klokje op het dashboard te plaatsen. Ook is er op de middenconsole een bijzonder motief gebruikt om het design nog verder op te frissen. Het stuurwiel is zeer dik en ligt fijn in de hand, ook zijn de stengels achter het stuur geheel vernieuwd.

Zeer snel en toch extreem zuinig
Aan opties zul je niet tekort komen in deze Lexus LC. Standaard is hij al erg luxe uitgerust, maar dit model is uitgerust met ondermeer stoelventilatie, een verwarmbaar stuurwiel, adaptief grootlicht, een digitaal instrumentarium en volledige file-assistentie. De stoelen zitten fijn en bieden ook op zeer lange afstanden voldoende comfort. Onder de motorkap ligt een bijzonder motor. Een drie-en-half liter motor levert 299pk. Gekoppeld aan een mooie zescilinder roffel, liggend in V-vorm, weet hij in 4,7 seconden naar honderd te knallen. Het gecombineerde vermogen incluis de elektromotor bedraagt een riante 359pk. En ondanks al dit geweld is de Lexus LC500h extreem zuinig te rijden. Op een normaal traject halen we al snel 1 op 14, zeer netjes voor een sportwagen van dit kaliber. Ga je wat meer opletten, dan is 1 liter E10 op 17 kilometer zonder al te veel moeite gewoon mogelijk. En dat is echt een prestatie.

Rijplezier
Ga je een potje vrolijk sturen met de Lexus LC500h, dan valt z’n fantastische demping op. Zelfs kleine drempels voel je nauwelijks, alles wordt vereffend. Daarbij komt dat de wegligging subliem is. De koets kleeft strak aan de weg. Je kunt gemakkelijk sportief rijden met de sportcoupé. Wil je dan wat rustiger aandoen, dan kan dat ook goed. De Lexus LC is vooral een heerlijke cruiser, waarmee je lange afstanden in één keer aflegt. Hij prikkelt de zintuigen en maakt elke rit een lust voor het gemoed. Zelden leidt dit tot verveling. Jammer dat Lexus zo laat met Apple Car Play is gekomen. Bestel je er nu één nieuw, dan krijg je dit sowieso geleverd, maar z’n voorgangers van vorig jaar moeten het helaas nog zonder stellen. Ben je echter in de markt voor een sportcoupé die sportief is, maar ook zuinig en verantwoord, dan heb je aan de Lexus LC500h een heerlijke reisgenoot. Tel daarbij de kwaliteitsnorm van een Lexus op en je hebt een potentiële klassieker in bezit.