De Lexus NX450h is een exclusieve auto. Dat er stappen zijn gemaakt ervoeren we gelijk bij het instappen. Wat maakt de NX uniek? Natuurlijk weet het merk Lexus al sinds jaar en dag zich te onderscheiden van veel andere merken, maar de laatste jaren zetten ze een tandje erbij als het gaat om de snelheid en de verfijning die wordt gerealiseerd bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. De NX is daar een voorbeeld van. We leggen in dit verhaal uit waarom dat het geval is.

Design
Naast het ontwerpen van een scherp gelijnde koets, zijn de Japanners ook goed in het verfijnen van hun materie. Wanneer we instappen, valt gelijk op dat de materialen allemaal weer net op een plan hoger staan dan het tot nu toe was. De afwerking is beter, de gebruikte materialen zijn kwalitatief nog hoogwaardiger en ook de bekende kwalen met betrekking tot het infotainmentsysteem zijn aangepakt. Daar waar we voorheen vaak moeite hadden met de graphics van het systeem, en vooral ook met de bediening ervan, is dat nu een stuk beter geregeld. Kloeke klokken en een heldere, intuïtieve bediening is ervoor in de plaats gekomen.  Qua zitruimte en bagage is er ook weinig reden tot klagen. De kofferbak meet 520 liter, terwijl je zowel voor- als achterin echt prima zit. Met alle banken plat is er 1411 liter voorradig.

Keuze
De motorvariant die wij rijden, is de zogenoemde 450h. Een Plug-in-hybride met een maximaal vermogen van meer dan 300pk. Je kunt ook kiezen voor de 350h, dan zit je  namelijk niet gegarandeerd vast aan de vierwielaandrijving. Bij de 350h kun je zowel kiezen voor twee- als vierwielaandrijving. Ook is de prijs iets gunstiger. De prestaties van de 450h zijn echter wel een stukje indrukwekkender, met 6,3 seconden van nul tot honderd en een topsnelheid van 200 kilometer per uur, doet de NX zeker niet onder voor een hele snelle GTI. Deze snelheid doet hij trouwens in alle rust en comfort. Het is opvallend hoe goed het aan boord geïsoleerd is. Het motorgeluid is nauwelijks hoorbaar, ook niet overdreven luidruchtig bij het volledig vloeren van het gaspedaal. Je merkt wel het gewicht van bijna 2000 kilo schoon aan de haak, waardoor de dynamiek iets minder is. Bij veel Duitse tegenhangers is dat dynamische karakter wel meer aanwezig.

Conclusie
Een bochtenridder is de NX dus niet, maar je kunt er evengoed wel prima sportief mee rijden. Toch zal in dit segment een sportief rijgedrag niet overdreven zwaar meetellen in het maken van de keuze. Immers, een SUV koop je toch meer vanwege de rijeigenschappen zoals comfort en daarnaast de luxe. Het onderstel is goed geveerd en doet oneffenheden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Met vering en demping zit je bijna op het niveau van luchtvering. Er is genoeg luxe aan boord, zoals bijvoorbeeld stoelverwarming en ventilatie. Dit alles heeft natuurlijk ook z’n prijs, want met meer dan 80 mille is deze afgeladen NX best prijzig. Toch is het ten opzichte van concurrentie niet raar, want deze zijn vergelijkbaar geprijsd. Uniek is deze auto zeker, en dat alleen al verdient een pluspunt.