Tesla doet aan continue verbetering en werkt dus niet met modeljaren. Dat betekent dat je als Tesla-eigenaar profiteert van regelmatige over-the-air sofware-updates. En je bent ook altijd verzekerd van de nieuwste hardware bij aanschaf van een nieuwe Tesla, omdat Tesla verbeteringen aan de hardware direct implementeert in het productieproces. Zo is de Model S al voor 73% vernieuwd sinds de introductie in 2012. Voortaan gaat de actieradius van de Model S zelfs richting de 700 kilometer. Een wereldprestatie. De concurrentie doet hem dat zeker niet na. De Model S die we in deze test rijden, is ook al goed voor ruim 550 kilometer. En ook in de praktijk blijkt dat zelfs bij snelwegkilometers nog hele redelijke scores worden genoteerd. Bovendien zijn we de eerste Nederlandse journalisten die rijden in de variant die in 2,5(!) seconde van nul tot honderd gaat. De zogenoemde ‘Cheetah Stance Modus’ zorgt ervoor dat de waarde die nodig is om in de driedubbele cijfers te komen sneller is dan de originele Bugatti Veyron die er 2,7 seconden over deed. Overigens betaalde je daar een miljoen voor, terwijl Tesla minder dan een ton vraagt voor z’n Model S.

Bij deze modus wordt het adaptieve onderstel dusdanig ingesteld, dat de voorvering ook daadwerkelijk lager komt te staan en de Tesla in de houding van een jachtluipaard gaat staan, om daarmee zo snel mogelijk naar honderd te knallen. Het is wel noodzakelijk om de batterij vooraf even te verwarmen, bij een niet-voorverwarmde accu kan dat zo veertig minuten duren. Wanneer je echter al een tijdje gereden hebt, is deze modus in mum van tijd in te schakelen. Ook gaat het geweld gepaard met een verhoging van het piekvermogen. Met je voet op de rem en de andere voet op het stroompedaal wordt de ideale mogelijkheid gecreëerd om er vandoor te sprinten. Complimenten aan Tesla voor deze vooruitstrevende techniek.

Zodra je komt aanlopen, detecteert een systeem in de auto dat je eraan komt en worden de handgrepen uitgeschoven. Bij instappen valt op dat je geen startknop hoeft in te drukken, maar je gelijk de automatische transmissie desgewenst in ‘D’ kunt zetten. Overigens is grappig om te zien dat de stengel achter het stuur hiervoor afkomstig is van Mercedes-Benz. In het interieur voel je je snel thuis. Een groot scherm toont alle mogelijke informatie en heeft een grote kaart – ideaal want afkomstig van Google Maps. Daarmee heb je altijd de actuele file informatie en beschik je over zo’n beetje het beste navigatiesysteem dat er verkrijgbaar is.

Voor Tesla’s zijn er meerdere manieren om op te laden. Om te beginnen als je onderweg bent, je kunt dan kiezen voor het laden bij Fastned of één van de superchargers van Tesla. Die staan vaak bij Van der Valk hotels door heel het land. Wij hebben de proef op de som genomen in zowel Zwolle als Drachten, dus in het noorden van het land. Het opladen gaat tot wel 700 kilometer per uur, dus echt lang sta je er nooit. Genoeg tijd om even een bakje koffie te gaan drinken op het terras. Thuis opladen kan ook, maar aan de huis-tuin en keukenstekker duurt dat toch wel een hele tijd, ga uit van zeker 24 uur. Met een eigen oplaadpaal gaat het natuurlijk alweer een stuk sneller. De app van Tesla is fabuleus, je kunt éxact zien waar de Model S zich op dat moment bevindt. Met al deze innovaties laat Tesla zien dat het merk nog steeds vooroploopt als het gaat om elektrisch rijden. En dat is heel erg knap.