Volvo is de laatste jaren de juiste weg ingeslagen met de nieuwe designrichting van het merk. Niet alleen het design van de meeste Volvo modellen is sterk gemoderniseerd, ook het interieur is onder handen genomen. Als eerste kwam dit terug in de Volvo XC90, daarna was het ook de beurt aan de nieuwe S90, V90, XC60, XC40 en V60. Aan dat rijtje wordt nu de S60 toegevoegd. Uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak, maar wij vinden het design van de S60 erg geslaagd. De brede vormen geven een stoer voorkomen en ook de achterzijde is bijzonder fraai met stevige uitlaatpijpen.

In de aanloop naar visie 2020 is onlangs bekend gemaakt dat Volvo alle modellen gaat begrenzen op maximaal 180 kilometer per uur. Zo ver is het momenteel echter nog niet, want de S60 haalt in T5 variant – de versie waar wij mee reden – gewoon nog 240 kilometer per uur. Vanaf 2021 zal de topsnelheid op eerder genoemde waarde worden gemaximeerd. Daarnaast zal de S60 niet meer in dieselvariant verschijnen. Er zijn enkel op benzine aangedreven modellen leverbaar – ook in combinatie met hybride techniek. Instappen doe je met de T4, waarmee je 190pk en 300Nm tot je beschikking hebt. Een sprint naar honderd kost hier 7,1 seconden en de topsnelheid ligt op 220 kilometer per uur.

Onze testversie is de T5 met 250pk en 350Nm koppel en daarmee duurt het 6,5 seconden voordat je in de dubbele cijfers terecht komt. Zoals gezegd ligt de topsnelheid van dit model op 240 kilometer per uur. Nog een tree hoger staat de T6, die heeft 253pk + 87pk en is gekoppeld aan een hybride aandrijflijn. Honderd kilometer per uur is in 5,2 seconden bereikt, de top ligt op 230 kilometer per uur. Topmodellen zijn de T8 Twin Engine met 303pk +87pk (4,6 sec 0-100 en top van 250 kilometer per uur) en de T8 Polestar Engineered, die een vermogen heeft van 405pk en zelfs in 4,4 seconden de 100 kilometer per uur bereikt. Een knappe prestatie.

De eerste kennismaking met de Volvo S60 is een bijzonder aangename. Het rijgedrag van de nieuwkomer is uiterst comfortabel, zonder zweverig te worden. Tegelijkertijd kan je ook best sportief met het model rijden. Kleine kanttekening is wel dat het stuurgedrag vrij steriel aanvoelt. Het onderstel is daarentegen heerlijk, hetzelfde geldt voor de stoelen en de uitrusting aan boord. Alle veiligheidssystemen die je in de moderne zakensedan van tegenwoordig verwacht, vind je terug in de Volvo S60. Binnenkort een uitgebreidere test!