De meeste modellen bij Volvo hebben een lange adem. Het vorige typemodel S60 hield het maar liefst een decennium uit. Of dat ook geldt voor de huidige S60 valt nog even te bezien, want na een paar jaar is er al een facelift verschenen. Wij hebben de wijzigingen onder de loep genomen en kijken of ‘ie nog steeds kan concurreren met andere D-segmenters.

De meest opvallende cosmetische ingreep zijn de koplampen. Deze bestaan niet langer uit twee gescheiden delen. Het gehele front staat weer meer in lijn met de rest van de familie, waaronder de Volvo V40. De optische wijzigingen zijn verder zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde beperkt. Het testmodel heeft een witte kleur en bijzonder fraaie 18 inch velgen. Daardoor trekt de Zweed nog behoorlijk wat bekijks. Het dashboard is mooi overzichtelijk gebleven, met vier ronde draaiknoppen voor audio, de bediening van het menu en de automatische dual-zone airco. In het midden van deze vier draaiknoppen zijn alle knopjes gestructureerd. Het invoeren van een telefoonnummer kan nog steeds via fysieke knoppen, maar is ook digitaal – in het menu – mogelijk. Navigeren is ook een stukje overzichtelijker geworden. De graphics zijn verbeterd, het is nu beter te zien waar je precies rijdt. Tussen de snelheidsmeter en toerenteller wordt duidelijk de volgende actie in de route weergegeven.

Volvo is wat betreft opties niet zuinig te werk gegaan bij deze test S60. Het betreft de summum-uitvoering, oftewel de op één na luxueuze die er bestaat. Alleen de R-design variant steekt er bovenuit, alhoewel de extra’s zich dan vooral beperken tot uiterlijk vertoon. Standaard beschikt de summum-uitvoering over zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel, lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen, regensensor en parkeersensoren achter. Verder is het luxury line pakket aangekruist op de optielijst, waardoor er ook automatisch dimmende buitenspiegels, een glazen schuif- en kanteldak, elektrisch verstelbare passagiersstoel, dual xenon koplampen met adaptieve bochtenverlichting en nog wat kleinere zaken aanwezig zijn. Dit pakket kost 2995 euro. Aan veiligheid is ook gedacht, want dankzij het ‘intellisafe pro line’ pakket krijg je adaptieve cruise control, BLIS, lane departure warning en een systeem dat fietsers en voetgangers detecteert en waar nodig een noodingreep uitvoert.

Een paar jaar geleden hebben we eveneens de Volvo S60 D4 getest. Waar het daar echter nog om heerlijk klinkende vijfcilinder ging, moeten we het nu doen met een viercilinder diesel. Voordat we lof uiten op het karakter van deze motor, willen we wel kwijt dat het geluid van de vijfcilinder echt een gemis is. Het vermogen van de motor is echter van 163pk naar 181pk (400Nm) gegroeid, een toename van 18 paarden. Vooral de tussensprints en de sprint naar honderd profiteert hiervan, deze is maar liefst twee seconden korter geworden. De vorige D4 deed er in deze S60 nog 9,2 seconden over om in de driedubbele cijfers te komen, maar tegenwoordig is de klus geklaard in 7,3 seconden. Als klap op de vuurpijl is de topsnelheid met tien kilometer per uur verhoogd naar 230. Dat de auto een stuk vlotter is geworden merk je goed, zonder dat het verbruik toeneemt. De fabrieksopgave daalde 0,1 liter over honderd kilometer naar 4,2. In de praktijk moet je rekening houden met een verbruik van 1 op 20. Wat dat betreft heeft Volvo dus goed werk geleverd.

Voor lange ritten is de S60 echt een ideale reisgenoot. De stoelen zitten heerlijk en lijken zich te schikken naar de vorm van het lichaam. De motor draait voornamelijk op de achtergrond en dringt zich pas hinderlijk naar voren bij het vloeren van het gaspedaal. Bij 120 kilometer per uur is het erg rustig aan boord, met uitzondering van wat windgeruis rondom de spiegels. De automaat is echt een verbetering ten opzichte van de geartronic, hij schakelt snel op en doet z’n werk geruisloos. In deze S60 zal je je dus in elk geval niet snel ergeren. Dankzij de lage CO2-uitstoot profiteert de Zweed van 20 procent bijtelling, en de basisprijs van een D4 ligt al op 36 mille. Ga je ‘m echter helemaal aankleden, zoals bij dit testmodel is gedaan, dan komt de prijs uiteindelijk op 54 duizend euro. Aan z’n kwaliteiten zal het in elk geval niet liggen, deze Volvo S60 D4 zal zeker weer gaan scoren.