‘Safety above all’ is een credo van het Zweedse merk Volvo. Tal van nieuwe veiligheidssnufjes zijn in vrijwel elk model leverbaar. De S60 was lange tijd een stabiele factor in het gamma van Volvo. Maar liefst 10 jaar lang hield het model stand. Inmiddels zijn er alweer bijna 3000 exemplaren van het nieuwe model over de toonbank gegaan. Dit jaar staat de teller tot en met de maand september op een nette 1117 exemplaren. Het motorenpallet bestaat uit pakweg 7 verschillende smaken: vier benzinemotoren en drie diesels.

Vrijwel alle nieuwe modellen bij het Zweedse merk hebben nu ongeveer dezelfde neus. Het is in elk geval geen straf om naar te kijken en tegelijkertijd oogt het front wat bescheiden. De achterlichten kunnen mij wel bekoren, samen met de optionele R-design pakket ziet het er lekker stoer uit. Het R-design pakket omvat overigens verschillende sportieve accenten, zoals een verlaagd sportief onderstel, vijfspaaks velgen en nog een aantal opgeruigde elementen aan de buitenzijde. Ook in het interieur is goed te zien dat we te maken hebben met sportiviteit uit Zweden, zowel op de voorstoelen als op het stuur vinden we een badge met daarop R-design.

De ruimte is goed, zowel voor passagiers als bestuurder. De voorstoelen zijn handmatig te verstellen. Het dashboard ziet er zakelijk uit en zit ergonomisch prima in elkaar. Alle knoppen zijn makkelijk te vinden en het multimediasysteem laat zich eenvoudig bedienen. Aan boord bevinden zich drie camera’s die zorgen voor zicht naar achteren en aan de voorzijde kan je zowel naar links als naar rechts kijken, ideaal voor nauwe en onoverzichtelijke steegjes.

Volvo en sportiviteit gaan in de volksmond vaak niet samen, maar met het R-design pakket ziet de S60 er optisch in elk geval behoorlijk sportief uit. Qua rijgedrag is het echter niet sportief te noemen. Dat is niet zozeer te wijten aan het vermogen van de motor, alswel aan het stuurgedrag en het onderstel. Het sturen gaat niet zo communicatief als gewenst en het onderstel is niet zo hard dat je scherp door de bocht heen kan knallen. Echt sportief wordt het in elk geval niet. Toch zal dit ook niet de wens van veel automobilisten zijn, want dynamisch is de Volvo wel. Het onderstel is een compromis tussen sportiviteit en comfort, en dan valt al snel het woord dynamisch.

Schakelen gaat soepel en met korte slagen, en daardoor kan je snel accelereren. De D4 motor heeft behoorlijk wat koppel, namelijk 400Nm. Dat is net zoveel als de vorige generatie D5-motoren. Het vermogen ligt op 163pk en dat is voldoende voor een luxe middenklasser. Enkele cijfers: een sprint naar honderd duurt 9,2 seconden en de top is 220 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik ligt in de praktijk op ongeveer 6 liter per 100 kilometer en dat is een goede score. Wie liefhebber is van een dynamische middenklasser met een sportieve look, een betrouwbaar karakter en een stevige motor en bovendien op zoek is naar een nieuwe auto is bij de Volvo S60 D4 R-design aan het juiste adres.