n het luxe E-segment kwam er tot voor kort geen twintig procent bijteller voor. Volvo doorbrak onlangs die traditie met de Volvo S80 D4. De inmiddels op leeftijd gekomen S80 onderworpen we aan een test waarbij we de vraag in ons achterhoofd hebben gehouden in hoeverre de Zweed nog bij de tijd is.

Doordat de S80 alweer een paar jaartjes meedraait, is het uiterlijk ietwat verouderd. De facelift die het merk uit Zweden een tweetal jaren geleden gaf, mag weinig baten. Desondanks maakt hij een degelijke en soevereine indruk. Eenmaal ingestapt tref je dezelfde soevereine sfeer aan. Vanachter het grote multifunctionele stuurwiel heb je goed overzicht op de weg. De voorstoelen zijn elektrisch te verstellen en te verwarmen. Verder is uiteraard allerlei luxe aanwezig, we noemen in het bijzonder de veiligheidssystemen: adaptieve cruise controle, BLIS (een lampje dat oplicht wanneer iemand in de dode hoek rijdt), Lane Departure Warning (een waarschuwingssignaal als de wegbelijning zonder richting aan te geven wordt overschreden) en een systeem dat de afstand tot de voorganger in de gaten houdt.

Ruimte is er in voldoende mate aanwezig. De stoelen zitten bijzonder comfortabel en zijn uiterst geschikt voor lange afstanden. De mate van comfort bij Volvo is telkens weer het voortborduren op een traditie, al jarenlang zorgt Volvo namelijk voor comfort. Niet alleen de stoelen zitten goed, ook het onderstel is zijdezacht. Daardoor wordt het niet week, maar oneffenheden worden moeiteloos weggewerkt. Zelfs bij stevige drempels merk je hiervan nog steeds weinig in het interieur. Tegelijkertijd is ook het stuurgedrag op comfort afgesteld. Het sturen gaat niet zo scherp, maar bij het insturen kan je goed de koers bepalen.

De dienstdoende motor in de S80 is de meest krachtige dieselvariant: de D5. Hoewel de typeaanduidingen bij Volvo de laatste tijd drastisch zijn veranderd, representeert het cijfer ‘5’ in dit geval nog steeds het feit dat de Zweed over een krachtige vijfcilinder beschikt. De twee punt vier liter grote dieselmotor levert 215pk aan vermogen en een bak aan koppel, namelijk 440nm. De kracht is over het gehele toerental uitgespreid waardoor er altijd wel ‘power’ aanwezig is, ook bij lage toeren. De automatische versnellingsbak heeft zes verzetten en schakelt soepel op. Nadeeltje is wel het relatief trage reactievermogen van de bak op de hoeveelheid gasrespons, maar wanneer de bak in de sportstand wordt gezet is dit euvel verholpen.

Voor verschillende ministers van de kabinetten Balkenende 4 en Rutte 1 was de dienstauto een Volvo S80. Een goede keuze, dankzij het zeer comfortabele karakter. Het is absoluut geen straf om in deze Zweed gereden te worden. De beenruimte is ook voor hoogwaardigheidsbekleders acceptabel en wanneer de rechtervoorstoel naar voren wordt gezet kan er achterin gewerkt worden. Een ander zeer belangrijk aspect is het relatief bescheiden uiterlijk. Daardoor wek je geen afgunst bij de burgers, en een directeur kan moeiteloos met deze wagen bij zijn werknemers aankomen. De S80 oogt wel groot en luxe, maar wekt ook een bescheiden connotatie. Liefhebbers van een aangename, comfortabele en representatieve E-segmenter kunnen bij Volvo zeker terecht. Wie voor de twintig procent bijtelling gaat, doet er verstandig aan te kiezen voor de D4 variant. De S80 is dus nog zeker een actuele optie.