Volvo maakt al sinds jaar en dag auto’s van uitstekende kwaliteit. Tel alleen maar het aantal oldtimers van het Zweedse merk, en je weet genoeg. Toch is het vlaggenschip tot op heden redelijk onbekend gebleven. Volvo trakteerde ons op koninklijk vervoer tijdens een wel heel bijzondere gebeurtenis van onze hoofdredacteur.

De Volvo S90 is alleen al bijzonder door de imposante grille aan de voorzijde. Het geheel komt statig over, maar het uiterlijk van een Volvo wordt eigenlijk nooit schreeuwerig. In tegenstelling tot kort geleden is de S90 niet meer in verlengde variant verkrijgbaar. Volgens een medewerker van Volvo zijn vier exemplaren daarvan aangeschaft door de provincie Groningen, waarschijnlijk om burgemeester en gedeputeerden te vervoeren. Desondanks is het ook geen straf achterin de S90 die wij rijden. De ramen zijn geblindeerd en gelamineerd. Ze laten nog minder geluid door dan normaal, daardoor kan je je muisstil laten vervoeren op een snelheid van 130 kilometer per uur. Bovendien heeft de diplomaat bijzondere techniek aan boord; het is een hybride.

Voor politici en andere hoogwaardigheidsbekleders met een groen imago – of zij die een groen imago willen uitstralen – is de Volvo een uitstekende keuze. In onze praktijktest bleek hij bijzonder zuinig, ongeveer 1 op 15 was onze score. En dat voor een auto van dit formaat en aangedreven op benzine. Wij zijn er erg over te spreken! Volvo kent natuurlijk een lange traditie van het vervoer van leden van het Koninklijk Huis. Aan boord vinden we dan ook allerlei luxe die voor de sterveling niet lijkt te zijn weggelegd. Als je echter de basisprijs van de S90 bekijkt, is het allemaal een stuk minder onbereikbaar dan je zou vermoeden. Voor 55k gaat hij al in basistrim mee. Het rijden gaat uiterst comfortabel, het onderstel is goed geveerd en ook de automaat doet z’n werk naar behoren. Verwacht geen sportieve auto, dat is de S90 nu eenmaal niet.

Concurrentie is er in overvloed, alhoewel het E-segment de laatste jaren toch minder populair te zijn geworden, veel consumenten kiezen voor een SUV. De Mercedes E-Klasse is natuurlijk de bekendste speler in dit segment. Maar ook de Audi A6 en BMW 5-serie doen het bijzonder goed. Voor het Zweedse merk is dat natuurlijk niet de minste concurrentie. Waar de S90 zich dan ook op onderscheid is vooral het uiterst rustieke karakter, het fijne rijcomfort en de ‘value for money’ propositie. Opties zijn vaak net wat minder prijzig dan bij Duitse tegenstrever. Tel daar het zachtaardige karakter bij op, zodat een bezoek langs de Volvo dealer onvermijdelijk lijkt.