De Volvo V60 staat op de tweede plaats van de meest verkochte plug-in hybrides vorig jaar. En dat is niet zonder reden. Want alhoewel de aanschafprijs vrij fors is – ruim 64 mille schoon aan de haak – krijg je daarvoor een kwalitatief hoogwaardige auto voor terug. Kees van der Staaij, leider van de gedoogpartij SGP, koos voor de Volvo V60 vanwege zijn duurzame karakter. “Gecombineerd met het praktische aspect, namelijk dat de auto ook goed inzetbaar is voor gezinnen, doet mij besluiten om voor de Volvo V60 Plug-in Hybrid te kiezen.”
De allerbelangrijkste reden voor consumenten om te kiezen voor de V60 ligt natuurlijk in het feit dat de auto tot en met december 2013 met nul procent bijtelling was aan te schaffen. Dat feest is inmiddels helaas voorbij, maar de uitstoot is nog altijd zo laag dat er slechts zeven procent hoeft te worden bijgeteld. Natuurlijk is dat minder rooskleurig dan vorig jaar, maar alsnog moet dit financiële pluspunt veel kopers trekken. In januari 2014 wist Volvo nog altijd 472 kopers van dit model aan zich te binden. Zelf verwachten we dat de auto naarmate het jaar vordert steeds beter gaat scoren. Dat de Volvo V60 Plug-in Hybrid een fijne auto is, komt zowel terug in het interieur als het rijplezier.
Uiterlijk is maar aan weinig kenmerken te zien dat het gaat om de hybride-variant van de V60. Voor het geoefende oog is het vooral aan drie kenmerken te herkennen, een typeplaatje aan de zijkant, een extra klepje voor de toevoer van elektriciteit en de aanduiding “D6 AWD” op de achterzijde van de V60. Dat de V60 Plug-in Hybrid geen stakker is, komt goed tot uiting in de cijfers. Een vijfcilinder dieselmotor die 215pk levert wordt aangevuld met een elektromotor, samen zijn ze goed voor circa 280pk. Deze waarden doen de auto in slechts 6,1 seconden naar de honderd knallen en uiteindelijk is 230 kilometer per uur rijden mogelijk. Deze snelheden zijn echter niet passend bij het groene karakter waar de auto voor bedoeld is.
Het interieur is netjes en zakelijk. De verschillen tussen de ‘normale’ V60 en dit model zijn minimaal. Op het middenconsole vind je drie knopjes waarmee de aandrijflijn desgewenst op diesel of elektriciteit overschakelt. De drie modi zijn: pure, hybrid en power. Eerstgenoemde optie zorgt ervoor dat de gehele batterij wordt leeggereden zodat er zoveel mogelijk kilometer elektrisch kan worden afgelegd. De Hybrid-modus zorgt ervoor dat de auto zelf tussen diesel en elektriciteit schakelt, net wat het meest ideaal is in die situatie. Power is bedoeld voor de hardrijders, in dat geval wordt er uitsluitend op brandstof gereden. Het opladen van de batterij kan zowel aan de normale huis- tuin en keukenstekker als aan een laadpaal. Wanneer er geen laadpaal wordt gebruikt zijn er een aantal aandachtspunten. Zo kan de stroomtoevoer op vijf verschillende standen worden ingesteld, op de hoogste stand laad de auto uiteraard het snelst op, maar hier moet de stroomhuishouding wel op berekend zijn. In praktijk komt 40 kilometer elektrisch rijden op ongeveer een uur of 4 á 5 opladen neer.
De Volvo V60 Plug-in Hybrid is vooral aantrekkelijk voor de zakelijke rijder die profiteert van slechts zeven procent bijtelling. Desondanks is bijna 65 duizend euro nog een flinke smak geld, ook als het om zakelijk geld gaat. Natuurlijk gaat hier nog wat vanaf door diverse stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid. Dit zorgt ervoor dat de auto ook dit jaar nog goed zal gaan scoren. Critici zeggen dat de auto in sommige gevallen uitsluitend op brandstof wordt gebruikt en dat daardoor eigenlijk het morele recht op de subsidies vervalt. Feit blijft dat Volvo in elk geval nog steeds een geweldige troef in handen heeft. De Volvo V60 Plug-in Hybrid ziet er niet alleen goed uit, maar is ook nog eens een heerlijke auto om in te sturen en te reizen. Al met al is het een praktische, volwassen en goed sturende auto. Reken daarbij met het aangename surplus aan vermogen en dat maakt de V60 een begerenswaardige auto.