Sommige modellen houden het langer uit dan anderen. Neem nou de Volvo V70. Precies zeven jaar geleden is dit model gepresenteerd aan het volk. Na twee subtiele faceliften oogt de Zweed nog immer actueel en kan ‘ie er weer even tegenaan. Doordat de D4 flink onder handen is genomen en er een aantal zuinigheidsingrepen zijn gedaan, komt de motor in aanmerking voor slechts twintig procent bijtelling. Naast de bijtellingskunstjes met de V40 en V60 flikt Volvo het dus nu ook met de V70. En dat is net de boost die dit model nodig heeft om nog steeds geliefd te zijn.

Met een 37e positie in de verkoop top-100 dit jaar hoeven de Zweden zich totaal geen zorgen te maken. Sterker nog, het lijkt wel alsof het merk het beter doet dan ooit. Op zoek naar vergelijkbare modellen met deze score hoeft het model alleen de Opel Insignia en BMW 5-serie boven zich te dulden. Als je echter nagaat dat hierbij de sedan en station variant bij elkaar worden opgeteld, is de prestatie van Volvo helemaal lovenswaardig. Het is in de lijn der verwachtingen dat het model de komende maanden dankzij de fiscale voordelen nog beter gaat scoren.

Aan de looks van de V70 zal het in elk geval niet liggen, deze zijn gewoon goed. Hetzelfde geldt voor het interieur. Mooie materialen worden afgewisseld met gestikt leer. Het dashboard heeft een verjongingskuur ondergaan en is qua design daarom weer helemaal in lijn met z’n broertjes. Het geheel oogt overzichtelijk, maar het navigatiesysteem is dat wat minder. Af en toe ontstaat er ergernis doordat het invoeren van een bestemming vrij lang duurt. Ook is de kwaliteit van de kaart maar net aan voldoende, alhoewel dit door de meest recente update wel is verbeterd. De leren stoelen zitten voortreffelijk en verdienen niets dan lof. Hetzelfde geldt voor de riante uitrusting van deze Nordic+ uitvoering, die voor net nog geen vijftig mille op de oprit staat. De adaptieve cruise controle is tevens vermeldenswaardig, deze werkt helemaal naar behoren en is ideaal voor de langere ritten.

De Volvo V70 D4 levert 181pk vermogen en een forse 400Nm koppel. Deze motor stoot 117 gram CO2 per kilometer uit, waardoor er slechts twintig procent hoeft te worden bijgeteld. Snel is de V70 niet, maar wel vlot. Een sprint naar honderd kost 8,6 seconden van je tijd en na langdurig aandringen staat 220 kilometer per uur op de klokken. Dankzij het ruime koppel voelt de V70 net wat krachtiger aan dan je op papier zou vermoeden. Het gewicht van 1580 kilo speelt daarin ook mee. De bagageruimte bedraagt 575 liter, prima in orde dus. Zo nodig is deze zelfs te vergroten naar 1600 liter, waardoor een halve woning kan worden verhuisd. Op reis kom je in elk geval niets tekort, op de stoelen hou je het lang uit en dankzij de goede geluidsisolatie en een aangename dualzone airco kan je je reis ongestoord vervolgen.

Het stuurgedrag van de V70 is redelijk neutraal, sportief wordt het in elk geval niet. We noemden het al, het gewicht speelt hier ook een rol in. In scherpe bochten is er sprake van enige bodyroll, maar dankzij de vele veiligheidssystemen hoeven er over de veiligheid absoluut geen zorgen te zijn. Sterker nog, de V70 wordt in de volksmond wel eens een van de veiligste middenklassers genoemd. Het onderstel is dan ook afgestemd op het comfort van de inzittenden. Zowel korte als langere oneffenheden worden platgestreken. Het verbruik valt mee, ga uit van een liter op 17 kilometer en je zit aardig dicht bij de waarheid. Uiteraard moet er bij een rustige of sportieve rijstijl een tweetal kilometer op- of af worden getrokken. Met de prijs van net geen 50 mille weet Volvo de V70 D4 in elk geval perfect in de markt te prijzen. Verwacht wordt dat we ‘m op straat nog veel gaan tegenkomen.