Het aanstaand koningspaar rijdt privé al sinds jaar en dag in een Volvo XC90. Reden genoeg om eens een bezoekje te brengen aan Villa Eikenhorst, het rustiek gelegen woonoord van Willem-Alexander en Maxima. Wellicht dat ze nog tijd hebben om even een praatje te maken. Het is best even zoeken naar de precieze locatie van het landgoed. Maar dan, uit het niets, zien we een oprijlaan met in de verte twee marechaussees staan. Omdat de XC90 die we testen ongeveer dezelfde kleur heeft als die van het aanstaand koningspaar, lijkt het ons aannemelijk dat er een vergissing op kan treden. Toch stoppen we netjes voor de ingang van Villa Eikenhorst, om de retorische vraag te stellen of het paar wellicht tijd heeft om bezoekers te ontvangen. Helaas is deze mogelijkheid er zoals verwacht niet, waardoor we teleurgesteld terugmoeten keren. Maar niet te lang getreurd, we rijden immers met Koninklijk vervoer.

Vanaf de lancering in 2002 doet de XC90 het in de verkoopstatistieken ontzettend goed. In totaal zijn er zeker tienduizend exemplaren in ons land verkocht. Een grote prestatie van een auto van dit formaat. Niet alleen de burgers in dit land zijn verzot op de XC90, ook prins Willem-Alexander en Maxima hebben al bijna tien jaar een XC90. In eerste instantie een groene, later een versie die er bijna hetzelfde uitziet als onze test XC90. Na meer dan tien jaar presteren lijkt de tijd van de grote Zweed er echter bijna op te zitten. Reden genoeg om terug te blikken, en te kijken waarom ‘ie nog steeds zo goed scoort in Nederland, met vorig jaar nog een maand waarin er bijna 160 exemplaren werden verkocht.

Allereerst lijken kopers vooral aangesproken door het bescheiden design. De XC90 ziet er uit als een goede lobbes met formidabele kwaliteiten en oogt vooral degelijk. Het front oogt nog immer best actueel, de achterzijde kan ons inmiddels wat minder bekoren, maar van wanklanken is zeker geen sprake. Wel valt op dat het dashboard sterk verouderd is. Het navigatiesysteem komt nog uit het dashboard oprijzen bij het omdraaien van de contactsleutel en vrijwel alle elementen op het dash zijn ongewijzigd gebleven ten opzichte van de lancering, meer dan tien jaar geleden. Toch is de ergonomie prima in orde. De graphics zijn natuurlijk niet te vergelijken zijn met die van tegenwoordig. Het navigatiesysteem werkt goed, maar is wel wat onduidelijk en geeft nog vrij veel wegen aan die inmiddels in gewijzigde vorm zijn aangelegd.

Ruimte voor inzittenden is er volop. Voorpassagier en bestuuder genieten van stoelverwarming en voldoende beenruimte, ook met de hoofdruimte is het dik in orde. Dankzij een elektrisch dakraam geniet je volop van de voorjaarszon. Op de tweede zitrij is het tevens prima toeven, ga je nog een rij verder naar achter, dan komt de beenruimte behoorlijk in het gedrang. Toch blijft de bagageruimte met alle zitrijen in gebruik nog behoorlijk groot. De Volvo XC90 is uitgevoerd in de Limited Edition en is daarmee voorzien van de nodige luxe. We noemen nog lederen bekleding, een licht- en regensensor en natuurlijk zaken als cruise controle, navigatie en automatische airco.

De XC90 is uitgerust met de allerkrachtigste dieselmotor, de D5 genaamd. Speciaal voor de grootste telg in de familie is deze motor gekieteld tot een riant vermogen van 200pk. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie, bij Volvo een geartronic genoemd. Zowel de motor als transmissie kloppen geheel bij de grote Zweed. De motor heeft een redelijk lineare vermogensopbouw, vanaf 1.500 toeren komt de vaart er goed in. Het schakelen gaat geruisloos en dankzij de overvloed aan koppel die er altijd beschikbaar is, heb je nooit het idee tekort te komen. Tijdens een test waarbij we de 0-100 km/u sprint hebben bekeken kwamen we uit op 9,4 seconden. Een prima score voor de ruim twee ton wegende Zweed. De topsnelheid ligt op 205 km/u.

Het gemiddelde verbruik zou ongeveer 8,2 liter per honderd kilometer moeten bedragen volgens de fabrieksopgave, en in de praktijk wordt die score redelijk benaderd. We kwamen uit op gemiddeld een halve liter diesel extra per honderd kilometer. De XC90 krijgt een E-label toegeschreven, wat vooral te wijten is aan de lange periode waarin dit model al op de markt is. Voor honderden Nederlanders is echter het bescheiden uiterlijk, de riante uitrusting en de zee van ruimte genoeg reden om te kiezen voor deze reus. Met nog een klein poosje in het vooruitzicht moet de XC90 nog zeker een aantal harten van kopers kunnen inwinnen, want hij is het waard. De prijs voor dit compleet uitgeruste model ligt op 65 mille.