Aan het eind van het jaar is het altijd weer een race tegen de klok om nog zoveel mogelijk auto’s op kenteken te krijgen, zodat er kan worden geprofiteerd van het gunstige bijtellingstarief dat in het achterliggende jaar gold. Ook dit jaar is dit weer het geval. De verkoopcijfers krijgen te maken met een enorme boost. Bij Volvo is het niet veel anders. Sterker nog, de XC90 T8 is nog voor ‘a happy few’ te verkrijgen tegen de uiterst gunstige bijtelling van 7 procent. Volgend jaar gaat dit veranderen en wordt het 15 procent. Om alvast een idee te krijgen van de nieuwe XC90 namen we de D5 mee. Niet de versie waar de meeste Nederlanders in zullen rondrijden, maar wel een aangenaam alternatief, zeker voor de komende jaren.

Net als zo vaak is ook deze testauto volgestopt met luxe. De basisprijs voor een XC90 D5 ligt op 75 mille, maar het testmodel gaat over de honderdduizend euro. Daarvoor heb je dan ook allerhande luxe zoals luchtvering, stoelverwarming en ventilatie, adaptieve cruise control en een systeem dat de auto binnen de lijntjes houdt. Niets om over te klagen dus. De keuze uit motoren is vierledig. Twee benzinemotoren en twee diesels. Zoals gezegd zal de T8 – plug in hybride – voorlopig het meest verkochte model zijn. Een vermogen van 400pk en een koppel van 640Nm spreekt al op papier boekdelen. Nul tot honderd doet ‘ie in 5,9 seconden en de top is vastgesteld op 230 kilometer per uur. De volledige benzinevariant is de T5. In vergelijking met de T8 is hij een stuk bescheidener. Een tweeliter viercilinder levert 254pk. Daarmee ligt de sprint naar honderd alsnog op een slordige 8 seconden, de topsnelheid van dit type is ons niet bekend, maar zal hoogstwaarschijnlijk net wat boven de tweehonderd kilometer per uur liggen.

Dieselen kan met zowel een D4 als D5. De cijfers liggen niet ver uit elkaar. Eerstgenoemde levert 190pk, de D5 doet het met 35pk extra. De minst sterke motor heeft wel een zware kluif aan de Zweed, want het duurt 10,2 seconden voordat honderd is bereikt. Bij de D5 schiet dat allemaal net wat meer op en kost het circa twee seconden minder. Het verbruik van de Zweed is uiterst afhankelijk van het rijgedrag. Meer nog dan bij veel andere modellen speelt het een zeer grote rol op welke manier je met het gaspedaal omgaat. Bij een uiterst beheerste rechtervoet wisten we 4,6 liter op honderd kilometer te klokken. Maar als de voet wat zwaarder wordt, is pakweg 7 liter over diezelfde afstand realistischer. Alsnog een zeer nette score, die door de T8 uiteraard niet zal worden gehaald, mits er veelvuldig geplugd wordt.

Het rijgedrag doet ons denken aan die van een Range Rover Sport. Kalm, robuust en comfortabel zijn de kernwoorden. De eigenschappen van het onderstel zijn dusdanig, dat drempels nauwelijks nog een probleem vormen. De bodemgroep wordt geholpen door luchtvering, die elke oneffenheid weet te absorberen. Wel is er daardoor een lichte onrust voelbaar, je hebt het idee dat er constant correcties plaatsvinden. Met de XC90 heeft Volvo na dertien jaar weer een zeer krachtig en alternatief voor de Duitse orde weten neer te zetten. Vooral de fiscale regels zullen de T8 hoog opstuwen in de verkoopcijfers. Maar ook zonder die fiscale voordelen valt er nog een hoop lol te beleven. De kwaliteiten heeft hij in elk geval in zich, en dat zal zich zeker doorvertalen naar de (al dan niet digitale) showroom.