Vol trots presenteert Volvo de XC90. En dan hebben we het natuurlijk niet over de dieselvariant, maar over de plug-in hybride. Het realiseren van een extreem lage CO2-uitstoot is natuurlijk een prestatie, zeker bij een wagen van dit formaat. Uiterst herkenbaar gebleven, maar toch met een nieuwe snoet. De bezitter van deze Zweed kijkt vol trots rond en heeft een goed overzicht op de weg. Dankzij het verfrissende design komt het ontwerp toch nog wat afgeslankt over. Maar een lichtgewicht is deze T8 zeker niet. Mede door de zware accu’s weegt het geheel circa 2250 kilo en dat is een flinke kluif.

Logisch dus ook dat we de opgegeven fabriekscijfers niet hebben gehaald. Want zeg nu zelf, het is nauwelijks mogelijk om 1 op 40 te halen. Natuurlijk, wanneer je constant plugt zal dit cijfer werkelijkheid kunnen worden, maar in de praktijk lukt je dat vrijwel nooit. Woon je echter 10 a 20 kilometer van het werk af, en rijdt je uitsluitend dit traject, dan is dit verbruik halen niet meer dan kinderspel. Op stroom komen wij ongeveer 25 kilometer ver, op benzine verbruik de Volvo allemaal wat meer dan verwacht. Ga uit van 1 op 10 en je zit aardig in de richting. Bij een rustige en gedecideerde rijstijl is 1 op 12 mogelijk, maar ben je een vlotte rijder, dan moet je uitgaan van 1 op 7 a 8. Op lange afstanden die met hoge snelheid worden afgelegd gaat het verbruik richting deze waarden. Dan is het wel vervelend om na een kilometer of 400 weer aan de pomp te staan. Voor liefhebbers van cijfers: de 400pk sterke XC90 knalt in 5,9 seconden op honderd en raast door tot 230 kilometer per uur.

Waar de XC90 T8 het best tot zijn recht komt is echter een combinatie van stroom en brandstof. Het samenspel tussen deze twee is voortreffelijk. Eigenlijk heb je niet eens door wat voor type energiebron je onder de motorkap aanspreekt. Het overschakelen tussen deze twee motoren verloopt geruisloos. De achttrapsautomaat doet daarbij nog een duit in het zakje, waardoor een comfortabele reis van A naar B is gegarandeerd. Daarbij zitten de R-Design stoelen ook nog eens heerlijk. Achterin is er voldoende plaats voor kids en aanhang. In totaal zijn er zeven zitplaatsen beschikbaar, waardoor de hele hockeyclub kan meegenieten van een ritje in deze plug-in hybride. Er valt nog meer te genieten, want met het Bowers & Wilkons geluidssysteem heb je een concertzaal tot je beschikking. Het geluid is bijzonder fraai en datzelfde geldt voor de beleving. Een lange reis wordt op deze manier met het aangename verenigd.

De meeste XC90 T8’s die dit jaar worden aangeschaft zijn waarschijnlijk al verkocht. Daarmee zullen we hem regelmatig het straatbeeld doen opleuken. Met de T8 heeft Volvo een uniek aanbod in handen, want concurrentie weet niet in de buurt te komen van de grote populariteit van de Zweed. Daarom lijkt de strijd reeds gestreden. Toch zal het een uitdaging blijven om ook de komende jaren voldoende auto’s te blijven verkopen. Voor Volvo is de grootste klapper gemaakt, maar met het aanscherpen van de fiscale regels zal het steeds moeilijker worden dit model te slijten. De dieselvarianten zullen we meer en meer in het straatbeeld gaan tegenkomen. Voor ons is de conclusie helder. Dat Volvo met de nieuwe XC90 een grote troef in handen heeft lijkt duidelijk. Nu nog dit succes vasthouden met nieuwe innovaties. Ben je al een bezitter van deze T8? Vergeet dan niet te pluggen, daarvoor is de auto immers bedoeld.