Een van de best scorende B-segmenters is vernieuwd. De Opel Corsa is stevig onder handen genomen, om de talrijke concurrentie de baas te blijven. Want druk is het zeker in het speelveld van de compacte klasse. Onlangs vernieuwde Hyundai de i20 en Mazda komt binnenkort met de 2. De Skoda Fabia is onlangs ook helemaal in een nieuw jasje gestoken en verder moet de Corsa concurreren tegen de Fiesta en Polo. Laatstgenoemde heeft precies net zoveel bagageruimte als de Corsa. Het komt dus aan op de details en het zijn niet de minste tegenspelers die het opnemen tegen de jongste telg uit Russelsheim. Of de overwinning mag worden geclaimd, zoeken we uit tijdens een uitgebreide test.
Tijdens de testperiode doet de autosalon in Geneve de deuren open voor het publiek. Genoeg reden voor een bezoek. Gedurende de heenrit van 900 kilometer valt gelijk op dat de Corsa z’n werk in alle stilte doet. De 1.0 Turbo benzinemotor is compleet nieuw en is één van de fijnste blokjes waar we de afgelopen tijd in gereden hebben. De motor is trillingsvrij, soepel en vervult zijn taak geruisloos. Ondanks het relatief bescheiden vermogen van 90pk komt de Duitser goed mee in het verkeer. Je hebt het gevoel over meer vermogen te beschikken dan op het kentekenpasje staat aangegeven. De handgeschakelde zesbak schakelt naar tevredenheid en dankzij de soepele motor is het wegrijden van een rotonde in de derde versnelling geen uitzondering. Op hoge snelheden is het omgevingsgeluid beperkt tot de achtergrond.
De harde cijfers bevestigen ons beeld, de Corsa is geen trage jongen. Een sprint naar honderd kost ongeveer elf seconden en de topsnelheid bedraagt 180 kilometer per uur. De reis voert door Duitsland en daar hebben we behoorlijk wat snelheid. Het praktijkverbruik komt onder die omstandigheden uiteindelijk uit op 6,9 liter per honderd kilometer. Een stuk rustiger aan doen we het op de terugreis, waarbij het verbruik op 5,3 liter uitkomt. Een hele nette score, zeker als je bedenkt dat de Corsa pakweg honderd kilo zwaarder is dan de meeste concurrentie. Enerzijds voelt hij daardoor volwassener aan, en niet perse minder lichtvoetig. Keerzijde blijft dat het natuurlijk niet gunstig is voor het verbruik, maar desalniettemin is de score er één van het fraaiere soort. Helaas is er standaard geen navigatie leverbaar op de Opel, waardoor het even stoeien blijft met het infotainment systeem. Voor nog geen euro kan er een navigatie app worden gedownload, die echter wel gewoon data en stroom van je telefoon verbruikt.
De Opel Corsa heeft een aangenaam, neutraal stuurgedrag. Het stuur reageert voorspelbaar op acties van de bestuurder. Het onderstel is een tikkie comfortabeler geworden dan z’n voorganger. Oneffenheden worden beter verwerkt en zorgen voor meer comfort aan boord. Overigens blijft het comfortabel reizen wanneer er vier volwassenen meegaan. De hoofd- en beenruimte vallen binnen de acceptabele grenzen. Wel is het zo dat de achterpassagiers het nog met raamslingers moeten doen, maar daar is de prijs dan ook naar. Voor 15 en een halve mille laat de Corsa zich al verleiden om te wisselen van eigenaar, de geteste versie kost 16.500 euro. Helemaal compleet uitgerust kost tweeduizend euro meer. Al met al heeft de Corsa zich bewezen als een betrouwbare reisgenoot, die relatief zuinig en praktisch is. Bovendien is het rijgedrag vrijwel het meest aangename uit dit segment.