Misschien heb je wel eens een aflevering gezien. De mannen van Stuk TV proberen binnen 4 uur een voortvluchtige in de kraag te grijpen. Hun middelen? High tech equipment, communicatiemiddelen én een drone. En een snelle bus. Maar dan wel één op brandstof aangedreven. In deze test pakken wij het wat avontuurlijker aan en kiezen we voor de elektrische variant. Qua uitrusting en beleving lijkt het natuurlijk erg op zijn broer, de Citroën e-Jumpy. Lees daarom ook het verhaal over dat model hier. Beide beschikken over dezelfde 75kW accucapaciteit, maar de Opel is wat minder luxe uitgerust. Dat wil zeggen – het testexemplaar. Beide auto’s zijn naar keuze te configureren. Waar de Opel bijvoorbeeld in verschilt met de test-Jumpy is het ontbreken van stoelverwarming, climate control en een head-up display. Ben je daarmee beroofd van de belangrijkste functies? Nou nee, zouden we zeggen. We hebben zelfs de indruk dat de Vivaro-e (mogelijk door het ontbreken van enkele comfort verhogende zaken) nét iets minder stroom lust per kilometer dan zijn van oorsprong Franse collega.

Praktisch
Vooral liefhebbers van veel ruimte kiezen voor de Vivaro-e. De laadruimte is immers enorm. Wel lever je in qua flexibiliteit. Zoals ook bij de e-Jumpy genoemd, is de actieradius onder winterse omstandigheden zeer beperkt. Het verbruik stijgt soms zelfs boven de 30kW per 100 kilometer en met een reëele capaciteit van 70kW kan je daarmee slechts iets meer dan 200 kilometer ver komen. De voorspelling op de boordcomputer is bovendien statisch – het past zich niet aan naar de rij-omstandigheden. Dat wil zeggen: pas na het afleggen van 100 snelwegkilometers wordt de inschatting realistisch. Je leert er vast mee leven, maar in de winter heb je soms toch wel eens actieradius vrees.

Comfortabel versnellen
Net als bij de e-Jumpy trekt ook de Vivaro-e heel geleidelijk op. Dat komt het comfort van de inzittenden ten goede. Ook dit model zou 100kW per uur moeten kunnen snelladen, maar mede vanwege het koude weer halen we dat niet, we blijven steken op zo’n 70kW bij een 350kW Fastned lader in de regio Nieuwegein bij Utrecht. Als ondernemer moet je dus echt je dag gaan plannen, en dat kost tijd. En elke zakenman weet wat tijd doet. Toch zal het niet lang duren voordat de laadinfrastructuur dusdanig is geavanceerd, zodat je op elke hoek van de straat een laadpaal vindt. Tot die tijd is het goed plannen, en een kwestie van gewenning. Honderddertig rijden op de linkerbaan is er in elk geval niet meer bij – dan neemt het bereik exponentieel af.

Conclusie
We kunnen dus stellen dat de Vivaro-e zeker zakelijk gezien interessant kan zijn – vooral als je veel in de stad moet wezen en in of dichtbij een stad woont. Daar toont hij zich een aangename reisgenoot met een stil en comfortabel karakter. Op de snelweg neemt het verbruik snel toe en zeker tijdens winterse omstandigheden kom je dan nog wel eens voor verrassingen te staan. Wil je dat niet, dan is het misschien nog even wachten tot een model met een nog grotere accucapaciteit. Aan de andere kant: fiscaal is de aanschaf aantrekkelijk en ook de lage bijtelling kan een rol spelen. Wacht dus niet té lang.