Je ziet ze vaak rond een uur of 5 in de ochtend met stevige snelheid richting Amsterdam rijden. De typische bestelbus bestuurder heeft de vaart er vaak goed inzitten. Snel onderweg naar de klus, nog ruim voordat de files beginnen. Meestal zijn dit soort bestelbusjes nog aangedreven op diesel, soms op benzine. Maar elektrische bestelbussen kom je nauwelijks tegen. De Citroën e-Jumpy is een gooi in de richting van een volwassen ruimtewonder. Er zijn echter nog wel wat hobbels te nemen. Voordat we daar komen, beschrijven we eerst het uiterlijk. Je zou ‘m nauwelijks kunnen onderscheiden van z’n per verbrandingsmotor aangedreven broers. Slechts een geoefend oog weet het ‘e’-badge op de zijkant te herkennen. Niemand die dus doorheeft dat je elektrisch rijdt. Tenzij je aan de achterzijde komt, waar de aanduiding ‘e-Jumpy’ het elektrisch aangedreven karakter verraad.

Veel opties aanwezig
Binnenin gaat het er behoorlijk luxe aan toe, zeker in verhouding tot wat gebruikelijk is in dit segment. We noemen de opvallendste zaken. Er is een head-up display aanwezig, stoelverwarming, cruise controle, een knop waarmee je de rijmodi instelt, dual zone climate controle en een navigatiesysteem met Apple Car Play en Android Auto. Met een druk op de start-stop knop breng je het geheel in gereedheid. Gelijk bij het wegrijden valt de stilte op. Logisch ook, zeker als je bedenkt dat de huidige bestelbusjes vaak nog luidruchtig zijn. Versnellen gaat uiterst soepel en traploos, waardoor je zeer comfortabel onderweg bent. Jammer genoeg is er niet zoveel werk gemaakt van de geluidsisolatie, want dat is nog behoorlijk aanwezig, zeker wanneer je de 80 kilometer per uur overschrijdt. Ook valt het ietwat ‘bokkerige’ karakter van het onderstel op, dat niet zo goed raad weet met korte oneffenheden. Verder is het goed toeven, het infotainmentsysteem is gebruikersvriendelijk en dat geldt eveneens voor het verbinden met Apple Car Play.

Elektrisch rijden (en vooral laden)
Onder de accukap – of moeten we nog steeds zeggen: motorkap – vinden we een 75kW sterke accu die 136pk levert. Dat is ruim voldoende voor alle omstandigheden, onder de driedubbele cijfers is hij zelfs rap te noemen. Tijdens de testperiode lag de gemiddelde temperatuur op ongeveer 5 graden boven nul. En dat is nog best wel een dingetje, kwamen we achter. Met 90 á 100 kilometer per uur op de snelweg bedraagt het gemiddelde verbruik al snel 27kW per 100 kilometer. Effectief kom je daarmee via de snelweg dus zo’n 250 kilometer per uur. Tijdens een testrit met het kwik rond nul kwamen we echter maar 160 kilometer ver, Zwolle – Tilburg haalden we net aan. Daarbij stond de cruise controle op 100 kilometer per uur en hebben we regelmatig de verwarming uitgeschakeld waardoor het in het interieur soms behoorlijk koud werd.

Conclusie
Bijkomend punt van aandacht is de grote accucapaciteit, die met een laadsnelheid van zo’n 70kW per uur ook zeker ruim een uur nodig heeft om vol te raken. Gezien de carrosserie is de e-Jumpy nu eenmaal niet zo zuinig. Een retourtje Zwolle – Tilburg kostte ons in totaal zo’n anderhalf uur extra tijd, volledig benut met opladen. Daarbij willen we wel aanmerken dat het een koude, winterse dag was, met veel mist. Zeer waarschijnlijk is een warme dag met kwikstanden rond 20 graden een stuk bevorderlijker voor de actieradius. Concluderend kunnen we dus stellen dat elektrisch rijden nog niet helemaal is weggelegd voor deze carrosserievariant, hoewel een zomertest dat verder moet uitwijzen en de laadinfrastructuur steeds beter wordt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!