Recentelijk reden we in de BMW i5 M60 en dat was een feest. Het rijden en sturen was een waar spektakel. Toch zal het overgrote deel van de kopers opteren voor een treetje lager, namelijk de BMW i5 in 40e trim. Daarbij heb je met 340pk alsnog genoeg power om zowel in het Nederlandse als Duitse verkeer op de autobahn mee te komen, terwijl het verbruik een stuk gunstiger is. In de winter liepen we er namelijk tegenaan dat het consumptie gedrag van de M60 behoorlijk stevig was. De 40e doet dat vast een stuk beter. Ondanks de verschillen ziet de koets er gewoon nog erg goed uit, en krijg je een sportieve indruk van de nieuwe telg uit Beieren. Hoe doet hij het op de weg?

De kracht van BMW zit ‘m in de traditionele vormgeving waarmee hun modellen zijn gestyled. Kopers spreekt het aan dat je bij een keuze voor een EV niet gelijk bent veroordeeld tot een model die er geheel anders uitziet dan de conventionele lijn. Dat is met de EQ serie van Mercedes natuurlijk wel het geval en dat moet je ding zijn. Op dit moment verkoopt BMW het best als het gaat om EV’s van de grote Duitse drie. Aan boord vinden we een 81,2 kWh grote netto accu, waarmee je volgens de WLTP range 582 kilometer ver komt. In de praktijk kom je heel behoorlijk in die buurt, alhoewel je wel je best moet doen om verder dan 500 kilometer op één acculading te komen. De sprint van nul naar honderd kost 6 seconden en voelt gewoon snel aan. Dat geldt ook voor de tussensprints. De topsnelheid ligt op 193 kilometer per uur, wat op de teller ongeveer 200 is. Mogelijk is daarom gekozen voor deze toch wel bijzondere waarde, want de auto is natuurlijk begrensd. De potentie is er om nog harder te gaan. Schoon aan de haak weegt de koets 2100 kilo, maar daar merk je eigenlijk heel weinig van tijdens het rijden. Sportief sturen is goed mogelijk.

Vanuit de binnenzijde heb je goed overzicht op de weg. Hier kan je ook het formidabele infotainmentsysteem vinden, waar we steeds beter onze weg weten te vinden. In het begin was dit nog even wennen, maar het is een kwestie van een paar weken het de tijd geven. Ben je eenmaal gesettled, dan wil je ook niet anders meer. Op het touchscreen vinden we de bediening voor de verschillende apps en de weergave van verbruik en infotainmentsysteem. Er zijn tal van opties aanwezig op deze BMW, zoals een uitgebreid veiligheidssysteem inclusief een achteruitrij assistent. Stel, je begeeft je in de krappe straten van Amsterdam en je moet opeens uitwijken voor een naderende vrachtauto, maar kunt elkaar niet passeren? BMW heeft de route die je hebt afgelegd onthouden en met één druk op de knop rijdt hij precies weer terug zoals je er gekomen bent. Op die manier is de lengte van 5,06 meter geen enkel probleem.

Met de BMW i5 40e heeft het merk een prachtig gelijnde limousine in handen die enorm goed rijdt. Je voelt je de zogeheten koning op de weg, zonder dat je goed hoeft op te letten wat er allemaal onder de wielen plaatsheeft, want het meeste doet de BMW gewoon zelf. Het is diep in de buidel tasten als je losgaat in de optielijst, zoals bij dit model is gedaan. Maar ben je wat zuiniger, dan hoeft het allemaal niet zo prijzig. Het merk is de prijzen onlangs verlaagd en voor minder dan 70 mille staat er dan een best compleet exemplaar voor je klaar. Met de topklasse waarin de i5 opereert zit je dan sowieso goed.