Elektrisch rijden en duurzaamheid zijn onomwonden aan elkaar verbonden. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat rijden op stroom nu eenmaal een stuk duurzamer is dan de traditionele verbrandingsmotor. Het probleem van veel autofabrikanten is echter dat het ze maar niet lukt om 1) een goed ogend model te ontwerpen en 2) te zorgen voor een accu met een grote actieradius. In de praktijk komt nog steeds slechts een handjevol modellen boven de 100 kilometer actieradius, terwijl dat toch echt minimaal 400 kilometer zou moeten zijn. Ga maar na, met een traditionele verbrandingsmotor sta je gemiddeld 5 minuten bij de pomp, en de gemiddelde actieradius ligt op circa 600 kilometer. Aangezien je – zelfs bij een snellader – minimaal een halfuur moet wachten bij het opladen van een elektrische auto, zou de actieradius bij laatstgenoemde gelijk moeten zijn aan die van de verbrandingsmotor. Pas dan zullen hoogstwaarschijnlijk velen overstappen. Een pleister op de wonde is dat thuis opladen wel erg gemakkelijk is, een hele nacht laden kost weinig moeite. Het levert wel veel op, want 8 uur aan een gemiddelde huis- tuin- en keukenlader zorgt al voor een behoorlijke hoeveelheid stroom in de accu.

De Tesla Model X is de meest vooruitstrevende elektrisch aangedreven auto van dit moment. Dat durven we met zekerheid te stellen. Ga maar na, een praktijkactieradius van ruim 400 kilometer – meer dan enig ander – in een fantastische koets die ruimte biedt aan 6 of 7 personen. Overgoten met luxe en vol van technische innovaties. We noemen ze kort even op. Om te beginnen bij de sleutel. Die is ontworpen in de vorm van de auto, en wanneer je op de plaats drukt waar de actie moet worden uitgevoerd, gaat er bijvoorbeeld een deur of achterklep open. Bij het naar de auto toelopen gaat de deur automatisch open. Een camera houdt het kruisende verkeer in de gaten, zodat de deur niet het pad van een voorbijganger doorkruist. Als je eenmaal bent ingestapt en het rempedaal toucheert, sluit de deur zich ook weer automatisch. Heerlijk, wat een comfort!

Uiterst stil komt de Model X tot beweging. Vering, demping, isolatie, het is allemaal op topniveau. We kunnen nauwelijks missers in het interieur vinden. Een reusachtige tablet versiert het dashboard, hierop is alles te regelen. Je kunt er je auto instellingen mee wijzigen, de route bepalen of de ventilatiestand wijzigen. Alles werkt zeer intuïtief. De testauto waar wij mee reden kan 6 personen herbergen. De stoelen op de tweede zitrij zijn naar buitengeplaatst en de stoelen op de derde zitrij naar binnen, zodat er nog voldoende beenruimte overblijft. Eenmaal onderweg blijkt de Tesla Model X een echte krachtpatser. De acceleratie is werkelijk fenomenaal. De cijfers: in 3,1 seconden schiet de Tesla door de driedubbele cijfers en de topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur. Overigens raden we dat laatste niet aan, de accu is dan wel heel snel leeg. Het vermogen bedraagt een onrealistische 612pk, meer dan genoeg om de straatstenen bij de buurman te ontwortelen.

De Model X doet alles met een angstaanjagende hoeveelheid gemak. De auto kent geen concurrenten en geniet nog steeds van fiscale voordelen. Het testmodel dat wij reden kost circa 174.000 euro, maar is dan ook geheel volgehangen met luxe. Zelfs voor zo’n astronomisch bedrag tel je relatief nog maar weinig bij. Je mag bij de Tesla Model X rekenen op slechts 4% bijtelling. Een netto maandbedrag aan bijtelling komt daarmee in dit testmodel uit bij ongeveer 300 euro per maand. Bij een iets minder luxe uitgevoerde Model X is dat zelfs maar 250 euro per maand. Tel uit je winst. Tesla heeft met tal van oplaadpunten ervoor gezorgd dat je niet snel meer stil komt te staan. De innovaties zijn zo talrijk dat we niet anders dan een voortdurend succes voorspellen.