Er zijn maar weinig auto’s die zoveel los hebben gemaakt als het merk Tesla. Met hun uitzonderlijke prestaties, innovatieve technologie en verbluffende TCO-cijfers, wisten ze menig verstokte petrolhead over te halen om in hun producten te rijden. Met groot succes dus. Maar de tijden zijn aan het veranderen. Steeds meer fabrikanten zijn overgeschakeld op het produceren van elektrische modellen, waaronder ook de bekende Duitse drie: Audi, BMW en Mercedes. Zeker het D-segment is druk bevochten, zeker met de komst van de nieuwe BMW i4. Een directe concurrent van de hoofdrolspeler van deze test, namelijk de Tesla Model 3. Voor veel leaserijders is dit een lieveling, en ook onder particuliere kopers is dit model geliefd. Er is weer een aantal aanpassingen doorgevoerd, we rijden in de nieuwste variant.

De EV-rijder
Het belangrijkste aspect van een elektrische auto is natuurlijk z’n actieradius. En om met de deur in huis te vallen, dat zit bij de Tesla Model 3 wel goed. Met een accucapaciteit van ergens tussen de 65 en 80Kw weet de auto zeker 400 kilometer ver te komen, maar als je het iets rustiger aandoet, komt hij nog een stuk verder. Zoals vele lezers zullen weten heeft Tesla een uitgebreid connectiviteitsnetwerk met tal van laadmogelijkheden. De accu warmt zich op wanneer je een snellader als bestemming intoetst. De app is gewijzigd, maar wanneer je er eenmaal aan gewend bent, werkt deze voortreffelijk. Je kunt je bestemming er snel en eenvoudig mee naar je auto sturen. Bovendien – en dat is echt bijzonder: je kunt niet alleen het interieur voorverwarmen of verkoelen, maar ook bekijken hoeveel graden het in de auto is(!) Het is dus geen probleem meer om je huisdier mee te nemen wanneer je gaat winkelen, je kunt de binnentemperatuur goed in de gaten houden en zo nodig de auto koelen of verwarmen met de app. Ook kan je eventueel een raampje openzetten voor de zuurstof of frisse lucht. Allemaal op afstand.

Kenmerkend Tesla
Het interieur is minimalistisch, en dat is zowel een voordeel als nadeel. Vorm lijkt te gaan boven functie, alhoewel de ergonomie echt wel snor zit. Je moet er gewoon even aan wennen. Voor het oudere publiek is dit wel even een puntje, want het kan zijn dat de functionaliteit en tal van mogelijkheden worden vergeten. Zo snel je met de linker stengel achter het stuur je spiegels in, en vereist dat even een paar handelingen. Eenmaal op pad went het snel, je krijgt assistentie van een groot, centraal geplaatst scherm. Daarop is de navigatie en audiobediening voortreffelijk weergegeven. Onderweg valt op dat de Tesla comfortabel én sportief is. Een goede mix. Overal zie je laadmogelijkheden, en bij het merk hoef je niet bang te zijn dat je bij een defecte snellader strandt.

Het totaalpakket
Wanneer we alle aspecten in ogenschouw houden, komt de Tesla Model 3 naar voren als een erg potente, handige en praktische auto. De kofferruimte is bovengemiddeld groot, terwijl een sprintje naar honderd in enkele seconden kan worden volbracht – mits er gekozen is voor de snelste versie. De topsnelheid ligt ook ver boven de tweehonderd kilometer per uur, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer bij nieuwe elektrische auto’s. In vergelijking met de BMW i4 komt de Tesla Model 3 heel ver op één accu, maar eindigt hij nét onder laatstgenoemde. Ook is de afwerking op details net ietsjes minder. Wel is de laadinfra en connectiviteit nog steeds iets beter, maar dat kan niet voorkomen dat de Beier er met een fotofinish vandoor gaat. Heel close.