Tesla is ontzettend succesvol. En niet zonder reden. Als geen ander weten ze wat belangrijk is voor de EV-rijder. Een goed netwerk snelladers waar je altijd terecht kunt, zeer snel kunt laden en een grote actieradius. Die factoren maken dat Tesla nog steeds bovenaan staat als het gaat om EV-kwaliteiten, zelfs in deze tijd. Pas de komst van de Mercedes EQS, de BMW i4 en de BMW IX gaan daar een klein beetje verandering in aanbrengen. Wat ze bovendien goed begrijpen is de behoefte aan connectiviteit. De EV-rijder wil immers zoveel mogelijk weten – om daarmee de optimale condities te kunnen bepalen. Een concern als Stellantis is daar momenteel druk mee bezig, de huidige modellen ontberen namelijk veel gegevens. Bij de Tesla Model Y krijg je via de app ‘alles’ te zien. Laadsnelheid, accupercentage, je routes en zelfs de temperatuur ín de auto en daarbuiten. Daarmee is in één oogopslag zichtbaar of je de auto moet voorverwarmen. Leuk feitje: je kunt ook alleen het stuurwiel verwarmen en alle vijf zitplaatsen individueel al dan niet opwarmen. Dankzij de warmtepomp is het interieur in een mum van tijd op de gewenste temperatuur, soms al binnen 2 minuten.

Praktisch
Fijne voorstoelen, een ruime achterbank: het is allemaal te vinden in ons testmodel. Het innerlijk is wel erg minimalistisch, pas als je een tijdje hebt rondgereden in de auto, herken je de meeste functionaliteit. Zo zijn er enkele stappen nodig om de spiegels in te stellen, en geldt dit ook voor elementen in het infotainmentsysteem. Aan de andere kant, als je deze eenmaal hebt ingesteld, kijk je er ook nooit meer naar om. Op het grote scherm bedien je allerhande informatie, maar ook bijvoorbeeld het openen van de achterklep of de frunk. Er kunnen met gemak twee kinderzitjes achterin worden geplaatst, er is ruimte zat. Ook voorin zit je riant. Jammer genoeg zijn de stoelen wat vlak, je zit er meer óp, dan erin.

De allerzuinigste
Zoals gezegd is de Tesla Model Y in z’n klasse de allerzuinigste EV. Met een accupakket van netto zo’n 73Kw, kan je zeker 350 tot 400 kilometer reizen. Als je het wat rustiger aandoet, is zelfs nog meer mogelijk. Bovendien, wij reden onder winterse omstandigheden van zo’n 5 graden boven nul, met regelmatig regen. De westcirculatie draaide in de winter van ’21/’22 overuren, en dus hadden we de wind regelmatig tegen. Uitgaande van wat normalere omstandigheden is zelfs 500 kilometer mogelijk. En dat is heel netjes, zeker als je bedenkt dat je bij de Tesla Superchargers voor maar €0,24 euro per Kw kunt laden. Zou je theoretisch helemaal leeg zijn, dan kost een volle accu slechts iets meer dan 17 euro. Tel uit je winst.

Conclusie
In deze test bewijst de Tesla Model Y zich als een praktische, comfortabele reisgenoot. De bagageruimte bedraagt een riante 600-700 liter, en is optioneel te vergroten naar 1841 liter met de achterbank plat. Er kan dus ontzettend veel mee, en ondanks dat blijft het verbruik binnen de perken. Met het zeer lage verbruik in combinatie met het Supercharger netwerk en lage snellaadkosten, liggen de gebruikskosten behoorlijk laag. Kritiekpuntjes zijn er hooguit op het smaakgevoelige uiterlijk. Maar ook dat is smaak, dus daar gaan we niet over. De afwerking is niet overal top, de stoelen hadden wat meer ondersteuning mogen bieden. Het feit dat we de minpuntjes echt met een vergrootglas moeten zoeken, geeft wel aan welke kwaliteiten deze EV in huis heeft.