De Toyota Yaris Hybrid 130 is de nieuwste variant van Toyota’s populaire kleine stadsauto. De 130 pk sterke hybride aandrijflijn belooft meer rijplezier en efficiëntie te bieden dan de basisversie van 116 pk. Maar is de forse meerprijs de moeite waard? En hoe geslaagd zijn de andere vernieuwingen van de facelift voor dit model? We namen de Yaris Hybrid mee voor een testweek om dat te ondervinden.

Om maar met de deur in huis te vallen: je moet een scherpe bestuurder zijn om die extra 15 pk  ten opzichte van de basisversie op te merken. De acceleratie is iets pittiger, met een 0-100 km/u sprinttijd van 9,2 seconden. De basisversie doet er een halve seconde langer over om te accelereren naar de 100.  Inhaalacties op de snelweg zullen iets gemakkelijker verlopen, maar het blijft marginaal. Voor de extra prestaties blijft de Yaris Hybrid 130 zuinig, met een testverbruik van 4.5 liter op 100 kilometer.

Het verschil van de Yaris Hybrid 130 ten opzichte van zijn lichtere broer, zit hem dan vooral ook in de uitrusting. Wil je luxe opties zoals bijvoorbeeld een groter  scherm, speakers van JBL, het prettige head-up display of een panorama dak, dan kom je hoe dan ook uit bij de Hybrid 130. Standaard is de Yaris ook prima uitgerust, ook qua veiligheidssystemen. De adaptieve cruise control werkt erg prettig, complimenten aan Toyota hoe ze de bediening hebben vormgegeven. Het systeem nodigt uit om te laten ontzorgen, zonder op meerdere knoppen te hoeven drukken.

Het infotainmentsysteem werkt vlot, is gebruiksvriendelijk en het scherm is scherp en helder. Dat laatste geldt dan wat minder voor het head-up display, maar dat vergeven we deze uitzonderlijk rijk uitgeruste B-segmenter. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning.

Of het aan zijn extra pk’s ligt of niet, maar wat rijdt deze auto leuk. Niet alleen is het een vlotte verschijning, maar hij geeft het gevoel dat hij gemaakt is om lekker door te rijden. De elektromotor geeft directe ondersteuning en het stuurgedrag is licht en direct, en de auto voelt stabiel in de bochten. Bij wat hogere snelheden, zoals op de autoweg, komt het besef terug dat we in het B-segment verkeren. Hoewel niet hinderlijk, is het geruis van de wind goed hoorbaar. Tegelijk maskeert dit geruis dan wel weer goed het waarschuwingspiepje van de Intelligent Speed Assistant (ISA), die heden ten dage verplicht is gesteld.

De Toyota Yaris Hybrid 130 is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een kleine, efficiënte en leuke stadsauto. De krachtigere hybride aandrijflijn maakt hem vlotter en prettiger om te rijden dan de basisversie, zonder dat dit ten koste gaat van het brandstofverbruik. De Yaris Hybrid 130 is goed uitgerust en heeft een modern interieur. Echter, de meerprijs ten opzichte van de Hybrid 115 is fors. Of die meerprijs de moeite waard is, hangt af van hoe belangrijk extra prestaties en uitrusting voor jou zijn.