Wat waren ze vroeg, daar bij Nissan, als het gaat om de ontwikkeling van BEVs. Al in 2009 werd de Nissan Leaf gepresenteerd, een volledig elektrische auto. Het was best even wennen, met een accu die niet zo goed tegen langdurig en veelvuldig snelladen kon. Maar desondanks kwam je overal en vooral het rijden maakte grote indruk. De stilte, de souplesse, allemaal eigenschappen die we tegenwoordig bijna niet meer kunnen missen in de elektrische generatie. De populariteit van de Volvo EX30 is niet zonder reden, want juist op dit soort elementen scoort het model hoog. Als Nissan na de ontwikkeling en uitrol van de Leaf verder was doorgegaan met het optimaliseren van elektrisch rijden, én ze hadden ingezet op verbetering van de software, dan waren ze ver gekomen. Met de mindset van Tesla was Nissan nu een grote speler geweest op EV-terrein en daarmee hadden de Japanners potentieel hun westerburen de baas geweest. Zo is de geschiedenis echter niet gegaan, alhoewel ze niet stil hebben gezeten bij het merk. Zo is de Chademo lader vervangen voor een CCS stekker. Steeds meer en meer wordt CCS de standaard voor het DC snelladen, de Chademo stekker verdwijnt stilletjes uit het landschap. Ze zijn er nog wel, en zullen er ook zeker blijven, maar nieuwe aansluitingen van dit type komen er nauwelijks bij.

Enkele eigenschappen van een BEV zijn belangrijk, zoals de snellaadtijd- en snelheid, het verbruik en de hoeveelheid beschikbare informatie tijdens het rijden en laden. Met dat laatste zit het wel goed, in het midden van het instrumentarium kan je het verbruik opvragen. Ook de laadsnelheid wordt tijdens het laden goed weergegeven. Deze bedraagt aan de reguliere huis- tuin en keukenlader maar liefst 22kW, hier blinken ze zeker in uit. Zo kan een kort zakelijk bezoekje gecombineerd met een laadsessie aan de reguliere lader van deze snelheid absoluut lonen. Je zit dan zomaar weer 50 procentpunt voller. Een sessie aan de DC-snellader levert in 41 minuten een capaciteit van 20 tot 80 procent op. Dat lijkt langzaam, maar besef wel dat de accu een enorme netto 87,0 kWh capaciteit betreft. De curve is dus best netjes. Pieken doet de snelheid bij 130kW. Dat klinkt bescheiden, maar zoals gezegd houdt hij die snelheid lang aan.

De Nissan Ariya is een stoere, fraai gelijnde koets. Met het vermogen van 306pk sprint deze Japanner van 0 tot 100 kilometer per uur in een luttele 5,7 seconden. De topsnelheid is begrensd maar ligt wel fors hoger dan de meeste BEVs van dit moment, namelijk op 200 kilometer per uur. Het koppel bedraagt 600Nm, dat is echt fors en je voelt de duw in je rug. Volgens de WLTP norm zou je een verbruik moeten kunnen scoren van 19,8 kWh per 100 kilometer. Dat resulteert in een totale WLTP actieradius van 513 kilometer. Die waarde haal je als je rustig rijdt. Op één van de bovenstaande foto’s kan je het verbruik zien bij een rit waar we flink hebben doorgehaald tijdens koude omstandigheden, ga daar dus vanuit wanneer je altijd het stroompedaal vloert. Concluderend kunnen we stellen dat de Ariya een heel interessant model is voor de particuliere of zakelijke rijder die op zoek is naar een ruime BEV SUV. Zowel voor- als achterin zit je prima, en er gaat 415 liter mee. Dat lijkt weinig voor een kofferruim, maar bedenk dat dit de VDA norm betreft, waarbij de ruimte boven de rolhoes niet wordt meegenomen. In de Ariya zit die rolhoes vrij laag, en is er nog best wat ruimte daarboven. Dan moet je echter wel genoegen nemen met het ontbreken van zicht naar achteren. Een ritje naar de dealer is snel gedaan.