Terwijl een groot deel van de merken in het hogere segment z’n best doet om goede cijfers te blijven behouden, lijkt het bij Land Rover wel gesneden koek. Dat komt vooral tot uiting bij de Range Rover Evoque. Dankzij de strakke lijnen en het frisse voorkomen lijkt het net alsof je tegenover het meest recente model uit dit segment staat. En dat terwijl het model al ruim vijf jaar bestaat. Drie jaar geleden kwam de facelift. Wij zoeken uit of de knappe verkoopprestaties tot op de dag van vandaag het gevolg is van het uiterlijk, of dat er meer meespeelt.

Je kunt er niet omheen, het ontwerp is gewoon ontzettend goed geslaagd. En ook nog ‘ns tijdloos, want waar tref je tegenwoordig in deze klasse zo’n hippe bak? Het brede front verraad gelijk zijn afkomst. De tien letters laten er geen twijfel over bestaan, dit is een Range Rover. Een kleine weliswaar, maar met een stevige uitstraling. Binnenin is er in die vijf jaren weinig veranderd, op een paar details na. Dat is helemaal niet verkeerd, want in principe klopt het meeste. De knoppen zitten onder handbereik en de indeling is logisch. Alleen verdient het navigatiesysteem wel een update. De bediening vergt geduld en gewenning. Gelukkig is het merk bezig met een update voor het navigatiesysteem, waarmee het naar eigen zeggen zich op dit gebied gelijk on-the-top-of-the-market bevindt.

In de Land Rover Range Rover maken we kennis met de 2-liter viercilinder dieselmotor met 180pk. Een krachtige jongen, want het koppel van 430Nm liegt er niet om. Daarmee weet hij in 9 seconden naar de honderd te sprinten, en stopt hij pas bij 195 kilometer per uur met accelereren. De negentrapsautomaat schakelt geruisloos op, je hebt absoluut niet het idee in welke versnelling je rijdt. In de negende versnelling is het omgevingsgeluid erg beperkt, doordat de motor weinig toeren draait. Nog een bijkomend voordeel is dat het verbruik beperkt blijft. De fabrieksopgave moet ons doen geloven dat we elke 23,3 kilometer een liter diesel verbruiken, maar dat is te rooskleurig. Ga in de werkelijkheid uit van 17 kilometer per liter verstookte dieselolie. Het onderstel is lekker strak en stevig, zonder bonkerig of oncomfortabel te worden. Het zwaartepunt ligt niet zo hoog en daardoor kan je goed de bocht om.

De Land Rover Range Rover Evoque is uniek in zijn klasse. Dat komt enerzijds door zijn bijzondere looks, maar ook door de kwaliteiten. Los van het infotainmentsysteem – dat toch wel erg slecht is – zijn de kwaliteiten verder gewoon heel goed op orde. De afwerking is van een hoog niveau, de versnellingsbak is een juweel en ook het rijgedrag is om over naar huis te schrijven. Vandaar dat we een sympathie hebben gekregen voor deze Brit. Er is slechts nog één hobbel te nemen die ons moet overtuigen. En dat is een flinke hobbel. Dat is namelijk de prijs. En dat is wel even schrikken. Met 84 duizend euro beschik je over alle luxe en veiligheidssystemen, maar dat is toch wel erg fors aan de prijs. Bij concurrentie krijg je voor dit bedrag vaak ook nog eens een zescilinder. Realistischer lijkt het ons om te gaan voor het basismodel, die met 46 mille verrassend voordelig overkomt. Vink wat opties aan en voor 55 duizend euro heb je een behoorlijk goed uitgeruste Brit. Wij zouden het wel weten.