Een Range Rover met een stekker, jawel, het is de plug-in hybride Range Rover Sport P400e. De tijd dat je louter zes- of zelfs achtcilinders kon krijgen in een Range Rover is vervlogen. Want net als ieder ander merk moeten de Engelsen de gemiddelde uitstoot van het wagenpark naar beneden zien te krijgen. Hoe pak je dat dan aan als het aanbod vooral bestaat grote terreinwagens en luxe mastodonten? Met de lancering van de volledig elektrische Jaguar I-Pace sloeg Jaguar/Land Rover al de juiste weg in. Nu is het merk uit de West Midlands bezig om van ieder model uit het gamma een plug-in hybride aan te kunnen bieden. Maar die grote Range Rover Sport, met een stekker, is dat niet een beetje waanzin? Je leest er alles over in dit autoverhaal.

Wat is het precies?

De Range Rover Sport P400e herbergt in het vooronder een 2,0 liter grote viercilinder die goed is voor 300 pk. Tezamen met de elektromotor, die 111 pk levert, komt het systeem vermogen uit op 404 pk en 640 Nm. Door de samenwerking tussen de benzine- en de elektromotor is dat indrukkende aantal Newtonmeter beschikbaar tussen 1500 en 4000 tpm. Ondanks die relatief kleine verbrandingsmotor is er dus altijd voldoende trekkracht. Zelfs volledig elektrisch rijden behoort tot de mogelijkheden, op papier kom je dan 48 kilometer ver. Die brandstofmotor, de elektromotor een accupakket, dat brengt natuurlijk een behoorlijk gewicht met zich mee. Jazeker, de Range Rover Sport P400e weegt maar liefst 2539 kilogram. Fors meer dan bijvoorbeeld de Sport P300 waarvan het gewicht 2151 kilogram bedraagt.

In theorie

Als we puur kijken naar de theoretische gegevens dan is de Range Rover Sport P400e absoluut een verantwoorde keuze. Zo geeft de Engelse fabrikant een gemiddeld verbruik op van 1 op 32. Dan ben je er wel op aangewezen dat je na iedere rit de stekker ergens inplugt. Doe je dat niet dan duikt het verbruik al snel naar 1 op 10. Wat ook mooi klinkt is dat de Sport 400e in theorie slechts 76 gram CO2 uitstoot per 100 kilometer. Met als gevolg dat er slechts €8761,- aan bpm naar de staatskas verdwijnt. Daardoor is de Range Rover Sport P400e ook gelijk de goedkoopste Range Rover Sport. Ga je voor een Sport P300 (zonder elektromotor en dus minder pk’s) zomaar €15.000,- meer. Om maar niet te spreken over een Range Rover Sport SVR waarbij er meer dan 80 mille aan bpm richting de staatskas gaat.

Rijdt het anders?

In de praktijk rijdt de Range Rover Sport P400e nauwelijks anders dan de versies zonder elektromotor. Natuurlijk de P400e heef iets meer koppel en hij is een stuk zwaarder. Dat laatste merk je trouwens echt niet. Het extra wagengewicht wordt keurig weg gefilterd door de standaard luchtvering. De topsnelheid van de P400e ligt op 220 km/u en 0-100 gaat in 6,7 seconden. Ook dat zijn cijfers die niet verbazingwekkend veel afwijken van de versies met louter een benzinemotor. Het grootste verschil zit ‘m in dat je verantwoorder bezig kan zijn. Met de nadruk op kan, want je moet wel gedisciplineerd blijven stekkeren.

De Range Rover Sport P400e is dankzij zijn gunstige C02 uitstoot verkrijgbaar vanaf €98.000,-. De testauto waarin wij rijden is aangekleed met een HSE Dynamic Pakket, panoramadak en een prachtige lakkleur. Tezamen kost de auto dan 116.035 euro. Die lakkleur is overigens een kleur uit het SVR Autobiography pallet. Hij gaat onder de naam van ‘Bosphorus Grey Satin’ en kost, houd je vast, meer dan €12.000,-. Maar dan heb je wel iets heel speciaals.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.