Er spreken maar weinig auto’s zo tot de verbeelding als de Land Rover Defender. De eerste generatie hield het decennia vol, zonder dat er vernieuwing nodig was. Inmiddels is er echter een nieuwe versie. Om de proef op de som te nemen, reisden we af naar Frankrijk, middenin een warme augustusmaand. Bovenop staat een daktent. Genoeg redenen om aan te nemen dat het avontuur is begonnen. Lees hier ons verhaal:

Koning van de weg
Wanneer je instapt, valt op hoe hoog de koets eigenlijk is. Net als bij andere modellen van het merk is de zitpositie hoog, en zie je van daaruit neer op het omliggende verkeer. We zetten koers richting het midden van het land, vanuit Utrecht richting Breda. Doordat we een daktent meenemen, neemt de hoogte van 1 meter en 97 centimeter dus nog in flinke mate toe. We hebben weinig last van windgeruis, tenzij we boven de 130 kilometer per uur komen. Maar die snelheden zullen we erg weinig rijden, ook vanwege het feit dat het verbruik behoorlijk en aanzienlijk toeneemt zodra we het gaspedaal vloeren. Bij rustig rijgedrag in Nederland – volgens de norm van 100 kilometer per uur – komen we uit op zo’n 1 liter benzine per 11 kilometer. Bij 130 kilometer per uur gaat dit naar 1 liter op 9 kilometer, en daarboven neemt het verbruik lineair toe. Daar moet wel bij aangetekend worden dat de daktent ook voor een hoger verbruik zorgt. Als je gaat stekkeren, dan neemt het benzineverbruik uiteraard sterk af.

De lanen af, de paden in
Na Breda zetten we koers richting Antwerpen, om via Lille richting Parijs te rijden. Onderweg bemerken we dat de LaRo comfortabel rijdt. Onderweg genieten we van het uitgebreide infotainmentsysteem dat mogelijkheden biedt om op allerlei manieren muziek te streamen. Ook de grafische weergave is erg goed. Als we onderweg parkeren, valt op dat het formaat vaak net wat te groot is voor de standaard parkeerplekken. Je moet dus goed opletten bij inparkeren. Onder Parijs zijn de tolpoortjes ook even puzzelen, maar een kniesoor die daarop let. Dankzij de hoge zit heb je erg veel overzicht op het omliggende verkeer, en kun je opkomende files ook snel zien aankomen. Onder Parijs komen we al vrij vlug aan op onze bestemming. Daar worden gelijk even de terreincapaciteiten van de Defender getest. En die zijn erg indrukwekkend. We konden geen locatie met modder vinden, maar hebben we even wat paden geprobeerd. Onder alle omstandigheden staat de LandRover z’n mannetje.

Daktent
De Land Rover Defender rijdt en stuurt fijn, is comfortabel, en een echte terreinridder. Hij lust een flinke slok op een borrel, maar zet daar wel zeer indrukwekkende prestaties tegenover. De daktent is een ideale gelegenheid om elke willekeurige plaats in de natuur te ontdekken. Je zet het bijgevoegde laddertje tegen de achterzijde van de auto, klimt omhoog en met één worp klap je een daktent open. Geen gedoe met stokken of andere zaken, je slaapt hoog en droog. Het effent de weg voor laagdrempelig wildkamperen, op de plaatsen waar het natuurlijk toegestaan is. Want dankzij de extreme terreincapaciteiten kom je op de meest bijzondere plaatsen.

Conclusie
Tijdens deze reis onderscheidde de Defender zich op veel verschillende manieren. De Defender 90 en 110 zijn beschikbaar met vijf of zes zitplaatsen, waarbij de 110 de optie biedt van een derde zitrij met extra zitplaatsen. De Defender 130 biedt acht volwaardige zitplaatsen, vrijwel een unicum in de huidige autowereld. De innovaties zijn trouwens ook talrijk, zo zijn allerhande veiligheidssystemen beschikbaar, en als vanaf een vrij laag uitrustingsniveau aanwezig. Met de Plug-in-hybride techniek kunnen we pakweg 50 kilometer volledig elektrisch rijden, dus praktisch is hij zeker ook. Op ons testmodel ontbrak de snellaadmogelijkheid, want Land Rover heeft als één van de weinige merken de mogelijkheid tot snelladen.

Concluderend is de Defender nog steeds de icoon waarmee het 75 jaar geleden allemaal begon. Dankzij de moderne techniek is hij helemaal bij de tijd. Wanneer je interesse hebt in een proefrit, achten we het zeer verstandig de lokale dealer te bezoeken. Voor meer details verwijzen we door naar Land Rover: https://www.landrover.nl/vehicles/defender/index.html