Test Land Rover Discovery 3.0 TD6

Test Land Rover Discovery 3.0 TD6

2019-02-16T10:20:24+00:0014 Feb 2019, 20:46|Categories: Land Rover|

Een autoliefhebber die kiest voor een werkpaard met veel ruimte, is vaak zelf ook een bezige bij. In het weekend trekt hij er regelmatig op uit om verschillende klussen uit te voeren. Je kent het type vast wel, altijd aan de slag en vol met energie. Voor die mensen is de Land Rover Discovery gebouwd. Nu de Freelander niet meer is, en Discovery Sport is gaan heten, was er voor het Britse merk ruimte om een forse broer te adopteren. Die bovendien een stuk luxueuzer is geworden. Welkom bij de nieuwe Land Rover Discovery. Een krachtpatser die zware vrachten kan tillen, 7 personen vervoeren en bovendien ook nog eens in de meest barre omstandigheden zijn mannetje staat.

We hebben het voorrecht om de oranje kleurige Discovery in zescilinder diesel uitvoering mee te krijgen. Deze motor is niet alleen krachtig, maar klinkt ook nog eens prachtig. Het kleurtje staat hem goed. Het is een opvallende kleur, die de accenten van de koets benadrukt. Het dak dat in het zwart is uitgevoerd contrasteert op deze manier heel mooi met de kleur van de carrosserie. Vooral het front vinden we mooi, dit ziet er erg stoer uit. De achterzijde is een kwestie van smaak. Wat vooral opvalt is dat het kenteken ietwat naar opzij is geplaatst, en dit geeft een wat bijzondere indruk. De één zal er van houden, de ander zal er niet zoveel mee hebben. Het is in elk geval een uitgesproken design. Het interieur is rijk aangekleed en overgoten met luxe. De afwerking is van een hoog niveau, ook geldt dat voor de gebruikte materialen. We hebben daar heel weinig op aan te merken. Zeven personen kunnen trouwens prima zitten in de Discovery, meer dan in welke personenauto ook (dus busjes uitgezonderd).

De Discovery is leverbaar met drie diesels en een benzinemotor. Onderaan het dieselgamma staat TD4 met 180 pk, daarboven staat de SD4 die 240 pk levert. Qua prestaties is de stap omhoog wel een investering waard, want de acceleratiecijfers gaan van 10,5 seconden naar 8,3 seconden. De topsnelheid krijgt een boost, die gaat van 189 naar 207 kilometer per uur. Voor wat betreft dat laatste is het vrij irrelevant om te kiezen voor de SD4, maar deze motor is wel gewoon krachtiger. De zescilinder benzinemotor is eigenlijk niet zo interessant voor de Nederlandse markt, de meeste kopers gaan voor de diesel. Blijft er nog maar één motor over, namelijk degene die dienst doet in dit testmodel; de zescilinder dieselmotor met 258pk. Een heerlijk smeuïge motor met voldoende trekkracht onder álle omstandigheden. Op de weg is het een feest om te rijden, maar dat geldt al helemaal voor het terrein. Daar voelt de Discovery zich echt thuis. Hoe gek je het ook maakt, de Brit blijft stuk doorrijden.

Wat vooral interessant is om te weten is dat de auto in deze setting 3500 kilo mag en kan trekken. Ook goed om te weten is dat de auto iets lichter is dan voorheen en nu nog een slordige 2,2 ton schoon aan de haak weegt. Het verbruik ligt ongeveer op een litertje diesel per 10 kilometer, een alleszins acceptabele score. Wat ons betreft heeft het Britse merk een unieke troef in handen. Een alleskunner met een krachtige motor, er zijn maar weinig mensen die meer wensen. Ben je ook zo enthousiast over het uiterlijk, en zit je in het budget voor een nieuwe auto tussen 75.000 en 100.000 euro, dan is de keuze snel gemaakt. Voor 700 euro netto bijtelling rij je zakelijk in de Discovery. Een verstandige keuze.

Plus punten

  • Zeer ruime zevenzitter
  • Uiterst krachtig
  • Frisse uitstraling

Min punten

  • Prijs is wel fors
  • Verbruik is stevig